5 października 2024 roku w Centrum Symulacji Medycznych WUM odbyła się I Ogólnopolska Konferencja dla Symulowanych Pacjentów. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Studium Komunikacji Medycznej oraz Centrum Symulacji Medycznych WUM. Współorganizatorami były Centrum Innowacyjnej Edukacji Medycznej, Uniwersytet Jagielloński – Collegium Medicum, Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu oraz Uniwersytet Medyczny w Lublinie. Patronat honorowy nad konferencją objął Rektor Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Uczestników konferencji przywitał prof. Marek Kuch, prorektor ds. studenckich i kształcenia. Podczas otwarcia dr Antonina Doroszewska podkreśliła znaczenie symulowanych pacjentów dla rozwijania umiejętności studentów, w szczególności umiejętności komunikacji. Dr Marcin Kaczor zaznaczył, że rozwój nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, zmienia sposób zdobywania wiedzy, a także wykonywania zawodów medycznych, ale podkreślił, że nic nie zastąpi kontaktu człowieka z człowiekiem. Dlatego zajęcia z udziałem symulowanych pacjentów wiążą się z najbardziej zasadniczymi umiejętnościami pracowników ochrony zdrowia.
Organizatorzy konferencji zwrócili uwagę, że zaangażowanie symulowanych pacjentów, ich kompetencje wpływają na jakość kształcenia. Celem konferencji była wymiana doświadczeń i poznanie perspektywy oraz potrzeb symulowanych pacjentów, a także integracja osób zaangażowanych w ten rodzaj kształcenia na różnych uczelniach medycznych w Polsce. Idea ta spotkała się z dużym zainteresowaniem.
Podczas wydarzenia wygłoszono referaty dotyczące znaczenia symulacji w edukacji medycznej oraz rozwijania umiejętności komunikacyjnych studentów kierunków medycznych. Ważnym punktem programu była sesja panelowa i debata, podczas których prelegenci omówili dobre praktyki w zakresie udzielania informacji zwrotnych oraz wyzwania związane z przygotowaniem do roli symulowanego pacjenta.
Dodatkową atrakcją był występ grupy Pacjentów Symulowanych Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, którzy zaprezentowali fragment przedstawienia „Obyś zdrowym był”. Konferencję wzbogaciły także warsztaty skierowane zarówno do symulowanych pacjentów, jak i kadry dydaktycznej, które umożliwiły doskonalenie umiejętności niezbędnych w kształceniu z udziałem symulowanych pacjentów.