O nowoczesnych technikach i inspirujących wyzwaniach w pielęgniarstwie

Na WUM odbyła się konferencja naukowo-szkoleniowa skierowana do studentów pielęgniarstwa. Cel: pokazać, że pielęgniarstwo to szeroka i innowacyjna dziedzina, zaś współczesna pielęgniarka jest nie tylko kompetentna i samodzielna w działaniu, ale także podejmuje wiele interdyscyplinarnych wyzwań.

I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Szkoleniowa pt. "Nowoczesne Praktyki, Inspirujące Wyzwania" odbyła się 18 kwietnia. Do udziału zaprosił Zakład Pielęgniarstwa Klinicznego oraz Studenckie Koło Naukowe Pielęgniarstwa Klinicznego WUM.

Patronat nad wydarzeniem objął prof. Zbigniew Gaciong, rektor WUM, prof. Mariusz Gujski, dziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu oraz Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych.

Otwarcie konferencji

Wydarzenie zgromadziło wielu studentów z uczelni medycznych z całego kraju. Przywitała ich dr Lena Serafin, przewodnicząca komitetu organizacyjnego.

– Wysłuchaliśmy marzeń studentów, o tym, żeby stworzyć przestrzeń dla studentów, osób wchodzących do zawodu, do dyskusji inspiracji, motywacji. Przestrzeń, w której będziemy mogli wspólnie wzajemnie się od siebie uczyć i w której młodzi naukowcy będą mieli szansę zaprezentować wyniki swoich badań – mówiła dr Lena Serafin, otwierając obrady.

Na wagę i potrzebę wydarzenia wskazywał dr hab. Łukasz Czyżewski, prodziekan ds. pielęgniarstwa Wydziału Nauk o Zdrowiu.

– Tematy wystąpień są niesamowite, oznacza to, że wszyscy czujemy głęboką potrzebę zmiany. Zmiany, która wpłynie na innowacje, na nowe technologie, na opiekę nad pacjentem. Mamy też świadomość tego, że te zmiany musimy wykuwać sami, że nikt nas nie wyręczy, nie możemy tego kupić, pozyskać, wgrać, niczym nowe oprogramowanie – podkreślał dr hab. Łukasz Czyżewski.

Wykład inauguracyjny o kompetencjach i kwalifikacjach w pielęgniarstwie

Wygłosiła go Mariola Łodzińska, prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych.

– Jesteście w doskonałym momencie, jeśli chodzi o pielęgniarstwo i położnictwo w Polsce – mówiła na wstępie prezes, podkreślając, że przedstawiciele tych zawodów mają obecnie duże możliwości wyboru zarówno dziedziny, w której chcieliby się realizować, jak i miejsca pracy.

Czym są kompetencje a czym kwalifikacje? Według Międzynarodowej Rady Pielęgniarek i Położnych kompetencje to poziom działań ukazujący efektywne zastosowanie wiedzy, umiejętności i poglądów. Kwalifikacje zaś, takie jak wiedza i umiejętności, są nabywane w trakcie kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego. Prelegentka kompetencje i kwalifikacje przyrównała do zdobywania prawa jazdy: – Przygotowując się do zdania prawa jazdy nabywacie wiedzę i uczcie się jeździć, a jeśli zdacie egzaminy, to otrzymacie prawo jazdy. Ale czy ta jazda będzie od razu bezstresowa, płynna? Nie, trzeba będzie jeździć dużo, żeby tą umiejętność wytrenować. A co jest istotne i o czym należy pamiętać, to to, że za kompetencjami i kwalifikacjami idzie odpowiedzialność.

Obecnie w Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych we współpracy z Ministerstwem Zdrowia trwają prace nad ustawowym określeniem kompetencji dla pielęgniarek i położnych. Określenie jasnych kryteriów w formie aktu prawnego ma doprowadzić do ich pełnego respektowania przez podmioty lecznicze.

Sesja ekspercka

W roli ekspertów konferencji wystąpili: dr hab. Łukasz Czyżewski, który opowiedział o podnoszeniu kwalifikacji i ich wpływie na postawy zawodowe pielęgniarek.

– Najlepsze specjalizacje nie zadziałają, jeśli nie mają pokrycia w empatii, w czasie poświęconym dla pacjenta – mówił prodziekan. – Ale sama empatia i uśmiech nie sprawią, że pacjent będzie dobrze zaaopiekowany. Do tego są potrzebne odpowiednie kwalifikacje i kompetencje.

Dr hab. Lena Serafin mówiła o adaptacji zawodowej w pielęgniarstwie, dr Paweł Witt o wyzwaniu dla personelu pielęgniarskiego, jakim jest śmierć pacjenta. Dr Natalia Sak-Dankosky podzieliła się swoimi doświadczeniem z wyjazdu do Finlandii i przekonywała, dlaczego warto mieć otwartą głowę, wyjeżdżać i pielęgnować zagraniczne znajomości.

O sile social mediów, blaskach i cieniach, możliwościach i ograniczeniach mgr piel. Weronika Czapska, autorka profilu „W czepku urodzona”, które mówiła m.in. o odpowiedzialności za działania w social mediach.

– Kiedy obserwuje cię 72 tys. osób na co dzień i masz takie przekonania, że są to pielęgniarki, położne, fizjoterapeuci, studenci, lekarze, pacjenci, firmy medyczne, środowisko zawodowe, to każde słowo zaczyna ważyć tonę. Zabrało mi to trochę kreatywności, swobody i otwartej głowy: teraz bardziej muszę trzymać się ram, ale to dobrze – podkreślała Weronika Czapska – Sądzę, że każdy z nas będąc w mediach społecznościowych powinien myśleć nad słowami, które publikuje, bo to daje legitymację całemu środowisku zawodowemu.

Następnie dr Karolina Prasek zaprezentowała nowoczesne podejścia do zarządzania pielęgniarstwem, mgr piel. Adrian Nowakowski opowiedział o możliwościach AI w medycynie i pielęgniarstwie klinicznym, a lic. piel. Mateusz Sieradzan - o samodzielności zawodowej.

Sesja studencka: plenerowa i sesja plakatowa

Obie miały charakter konkursu. W sesji plenerowej studenci zaprezentowali wyniki swoich prac naukowych. Prezentacji było w sumie 14 i dotyczyły różnorodnych tematów: od kształtowania zachowań prozdrowotnych wśród lokalnej społeczności, poprzez postawy pielęgniarek wobec transplantacji narządów, specyfikę opieki pielęgniarskiej nad pacjentami odmiennymi kulturowo po ocenę obciążeń oraz jakości życia opiekunów pacjentów z dystrofią mięśniową Duchenne’a oraz ocenę wiedzy pacjentek z rakiem piersi na temat możliwej kardiotoksyczności w przebiegu zastosowanego leczenia przeciwnowotworowego. W sesji plakatowej udział wzięło dziewięć prac. Wszystkie prezentacje cechował wysoki poziom merytoryczny, zaś studenci wykazali się dużym zaangażowaniem.

Jury wybrało następujących laureatów:

Sesja plenarna:

  • I miejsce zajęły: Aniela Gołębiewska, Aleksandra Szajko, Katarzyna Wesołowska-Górniak za pracę „Jak pracować, żeby nie chorować? Przygotowanie do pracy zmianowej w pielęgniarstwie”
  • II miejsce zajęły: Iwona Zaporowska-Bugajewska oraz Aleksandra Śnieg za pracę „Poziom wiedzy rodziców na temat hospitalizacji dzieci przyjmowanych do szpitala”
  • III miejsce przypadło Magdalenie Kępniak za pracę „Pielęgniarka jako edukator zdrowia, czyli o tym, jak kształtować zachowania prozdrowotne wśród lokalnej społeczności”

Sesja plakatowa:

  • I miejsce zajęły: Zofia Koślacz i Alicja Kucharska za pracę „Medycyna Kulinarna w Pielęgniarstwie: promowanie zdrowego odżywiania i wsparcie pacjentów w zmianie nawyków żywieniowych”
  • II miejsce przypadło: Klaudii Wenderlich, Stanisławowi Budnikowi i Kindze Sobczak za pracę „Od kwalifikacji do przeszczepienia płuc – wyzwania w opiece pielęgniarskiej nad biorcą narządu”
  • III miejsce zajęły: Katarzyna Gryciuk i Ktarzyna Wesołowska-Górniak za pracę „Adherencja a ryzyko powikłań u osób po zabiegach interwencyjnych stawu kolanowego”

Warsztaty

Oprócz prezentacji i wykładów, organizatorzy zapewnili uczestnikom udział w warsztatach z oczyszczania ran w świetle najnowszych wytycznych PRLT, z planowania rozwoju zawodowego w pielęgniarstwie oraz z kanulacji żył obwodowych. Była to doskonała okazja, aby nawiązać kontakty z innymi studentami oraz doświadczonymi pielęgniarkami i pielęgniarzami.