Festiwal Nauki w Warszawie to jedno z największych wydarzeń popularyzujących naukę w Polsce.
- Siłą napędową rozwoju społecznego jest wiedza, a popularyzacja nauki pozwala poznać naukowców i zwiększyć zaufanie społeczeństwa do badań naukowych – podkreśla dr hab. Małgorzata Witkowska-Zimny z Zakładu Anatomii Człowieka, koordynatorka Festiwalu Nauki na WNoZ WUM.
W programie festiwalu co roku każdy znajdzie coś dla siebie, bez względu na wiek. Na uczestników 28. edycji czekało ponad 400 spotkań, lekcji i wystaw.
– Dzieci i młodzież lubią wyzwania i są ciekawe świata. Z kolei osoby starsze mogą poznać i lepiej zrozumieć zachodzące ciągłe zmiany w gospodarce, przemyśle, nauce i społeczeństwie – mówi dr hab. Małgorzata Witkowska-Zimny.
Lekcje dla młodzieży
Dr Sylwia Jarzynka oraz dr Anna Minkiewicz-Zochniak z Zakładu Biologii Medycznej, opiekunki Studenckiego Koła Naukowego AGAR wraz ze studentami z koła zaprosiły licealistów do laboratorium mikrobiologicznego. W trakcie zajęć "Uwaga! Bo sanepid zadzwoni!" młodzież wykonała preparaty z wymazów m.in. z własnych telefonów komórkowych, a następnie mogła obserwować je pod mikroskopem. Cel: pokazać, jak bardzo różnorodny i często niedoceniany jest świat mikroorganizmów, a także uświadomić, jak wiele mikroorganizmów znajduje się wokół nas – na naszej skórze, w powietrzu, na przedmiotach codziennego użytku.
- Część z otaczających nas mikroorganizmów należy do grupy patogenów wywołujących choroby u człowieka. Bardzo ważne jest wczesne edukowanie i uwrażliwianie na temat dbania o higienę, aby zapobiegać przenoszeniu chorobotwórczych mikroorganizmów na osoby o obniżonej odporności, których w naszym środowisku jest coraz więcej, np. osoby starsze, chore na nowotwory czy osoby po przeszczepach narządów i komórek krwiotwórczych – tłumaczy dr Sylwia Jarzynka.
- Prowadzenie zajęć edukacyjnych dla młodzieży, zwłaszcza tych o charakterze praktycznym, jest bardzo satysfakcjonujące. Młodzież, nie będąc obciążona koniecznością zaliczeń czy egzaminów, podchodzi do zajęć z większą swobodą i ciekawością. Z frajdą wykonują zadania i cieszą się samym procesem odkrywania i wykonywania eksperymentów - dodaje dr Anna Minkiewicz-Zochniak.
Podkreśla przy tym, jak ważna jest współpraca studentów ze SKN Agar, którzy współtworzą lekcje festiwalowe i, wcielając się w rolę wykładowcy, w ciekawy sposób przekazują wiedzę młodzieży.
Zajęcia z biologii dla szkoły średniej poprowadziła również dr hab. Grażyna Bączek z Zakładu Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej, która opowiedziała o rozwoju i narodzinach człowieka i o tym, jak niezwykły jest ten proces zaprojektowany przez naturę. Nasza ekspertka mówiła o tym, jak przebiega proces zapłodnienia, o rozwoju wewnątrzmacicznym i narodzinach człowieka. Nie tylko z punktu widzenia biologii i fizjologii, ale także w aspekcie psychologicznym i socjologicznym.
Z kolei uczniowie ostatnich klas podstawówki wzięli udział w lekcji pod tytułem "Cukier we krwi? Czy to normalne?". Temat ważny w związku z dużym rozpowszechnieniem cukrzycy wśród dorosłych oraz tendencją wzrostową zachorowań na cukrzycę wśród młodych osób. Prowadzące: dr Ewa Kobos, dr Zofia Sienkiewicz oraz mgr Alicja Szewczyk z Zakładu Rozwoju Pielęgniarstwa, Nauk Społecznych i Medycznych w ramach zajęć przedstawiły fizjologię i patofizjologię zaburzeń gospodarki węglowodanowej w organizmie człowieka, a także prezentowały działania w ramach profilaktyki pierwotnej cukrzycy, które mogą wdrożyć uczniowie. Lekcja była współorganizowana razem z Polskiej Federacji Edukacji w Diabetologii.
– Pozaszkolne formy edukacji i zdobywanie wiedzy przez doświadczenie promuje kreatywność i motywuje młodych ludzi do samodzielnego działania i poszukiwania własnej drogi rozwój - mówi dr hab. Małgorzata Witkowska-Zimny
Warsztaty dla wszystkich zainteresowanych
Dr Zofia Sienkiewicz zaprosiła też na dwa warsztaty otwarte. Pierwszy dotyczył profilaktyki nietrzymania moczu, które jest wciąż wstydliwym problemem dla wielu kobiet i sprawia, że jakość ich życia w zdecydowany sposób się obniża, w tym, doprowadza do rezygnacji z pracy czy ograniczenia kontaktów towarzyskich. Drugi – odleżyn, w trakcie którego omówiła profilaktykę oraz sposoby leczenia odleżyn u chorych unieruchomionych w domu, wyjaśniła przyczyny i sposób powstawania odleżyn. W trakcie warsztatów odbyły się także ćwiczenia praktyczne zabezpieczenia i czynności pielęgnacyjne zmian.
Dr hab. Grażyna Bączek ponownie podzieliła się swoją wiedzą z pogranicza biologii i nauk o zdrowiu podczas warsztatów „Od poczęcia do narodzin – pomoc człowiekowi w przyjściu na świat”. Zajęcia miały charakter interaktywny z wykorzystaniem modeli i fantomów. Celem zajęć było przedstawienie w sposób jak najbardziej przystępny zagadnień takich jak: zdrowie prokreacyjne, ciąża, poród, połóg, rozwój człowieka, pielęgnowanie noworodka, karmienie piersią.
Odbyły się także warsztaty skierowane do przyszłych lub obecnych babć i dziadków. Uczestnicy warsztatów mogli dowiedzieć się m.in. jakie są nowe trendy w opiece okołoporodowej, czym jest depresja poporodowa, jak wspierać mamy karmiące piersią, jak rozmawiać z młodymi rodzicami, żeby chcieli słuchać i nie czuli się przytłoczeni. Prowadząca dr hab. Małgorzata Stefaniak z Zakładu Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej tłumaczy:
- Jako położne i studentki położnictwa, opiekujące się kobietami na sali porodowej oraz na oddziale położniczym, codziennie spotykamy nie tylko rodziców nowonarodzonych dzieci, lecz także przychodzących w odwiedziny babcie i dziadków. Widzimy, jak włączają się w opiekę nad maluchami. Czasem zadają nam pytania, czasem słyszymy, jak udzielają porad młodym rodzicom. Wiemy, jak dzisiejsze realia różnią się od tych sprzed dwudziestu, trzydziestu a nawet czterdziestu lat. Stąd też zrodził się pomysł stworzenia warsztatów edukacyjnych dla babć i dziadków.
Jak podkreśla dr hab. Małgorzata Stefaniak nie zmienia się natomiast chęć wspierania młodych rodziców w okresie bezpośrednio po narodzinach dziecka, u których to radość z pojawienia się małego człowieka miesza się z poczuciem, że dotychczasowe życie „wywróciło się do góry nogami”. Dlatego tak ważne jest, aby stworzyć babciom i dziadkom możliwość zdobycia najświeższej wiedzy oraz praktycznych porad, by wsparcie to było zadowalające dla wszystkich stron.
- Uczenie się jest procesem ustawicznym a samodzielne poszukiwanie i zdobywanie wiedzy odgrywa coraz ważniejszą rolę. Festiwal Nauki nie tylko wpisuje się w ideę uczenia się przez całe życie, pobudza aktywność edukacyjną seniorów, ale pozwala także na ich integrację z innymi uczestnikami wydarzeń edukacyjnych oraz poczucie przynależności do grupy świadomych uczestników życia społecznego – podsumowuje koordynatorka festiwalu na WUM dr hab. Małgorzata Witkowska-Zimny.
28. edycja Festiwalu Nauki trwała od 20 do 29 września 2024 r. Zajęcia na WUM odbyły się w dniach: 25, 26, 27 i 28 września.