Podstawa programowa, informacja zwrotna i „takie te” – konferencja o jakości kształcenia

Świetne wystąpienia przypominające stand up’y plus gorące dyskusje na bardzo aktualny dziś temat – tak najkrócej można opisać to wydarzenie. Wzięli w nim udział nauczyciele akademicy, nauczyciele szkolnictwa średniego, eksperci zajmujący się rekrutacją i planowaniem kariery, a także przedstawiciele władz uczelni i studenci.

Dzień Kultury Jakości Uczelni tym razem odbywał się pod hasłem „Przybyłem. Nabyłem. Zwyciężyłem? O rozwijaniu kompetencji na Uniwersytecie”. Gospodarzem był Piotr Dziechciarz, przewodniczący uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia.

– Te Dni mają już swoją tradycję, która sięga dwóch dekad - przypomniał prof. Zbigniew Gaciong, rektor WUM, otwierając sympozjum. – Kwestia jakości kształcenia jest dziś niezwykle ważna. W naszym kraju - a zwłaszcza w Warszawie, gdzie mamy pięć szkół oferujących nauczanie na kierunku medycznym – jakość zaczyna być w cenie. Właśnie jakość może być tym czynnikiem, który sprawi, że absolwent szkoły średniej wybierze tę - a nie inną uczelnię.

Rektor podkreślał też, że obszar jakości kształcenia jest tym, który w ramach naszej uczelni wymaga największych zmian.

– Dzisiaj będziemy się uczyć na najlepszych wzorcach. Te wzorce muszą zostać wprowadzone. To, co jest dobre, co się sprawdza, musi być wdrożone w naszych jednostkach: zakładach, katedrach i klinikach. To jest jeden z najważniejszych celów do realizacji w ciągu najbliższych lat – stwierdził profesor Gaciong.

Czym są kompetencje

Różne definicje „kompetencji” przytoczył Maksymilian Radzimirski z Biura Rozwoju Kompetencji WUM. W swoim wystąpieniu pt.: Kompetencje, czyli „takie te” podkreślał, że pojęcie to jest trudno definiowalne. Właściwie wszyscy wiedzą, co ono znaczy, jednak trudno ująć to w słowa. Prelegent zwracał też uwagę, że kompetencje dotyczą wielu obszarów, które tworzą tzw. piramidę kompetencyjną. Są to nie tylko wiedza i umiejętności, ale również osobowość i sfera społeczna. Podczas egzaminu sprawdza się wiedzę, ale nikt nie bada predyspozycji, czyli w przypadku uczelni medycznej tego, czy dany kandydat np. na kierunek lekarski ma predyspozycje do tego, żeby być dobrym lekarzem. Może warto byłoby to robić…

O kształceniu w szkołach średnich

Bardzo ciekawy panel dotyczył nauczania w szkołach średnich, a zatytułowany był "Czym skorupka…, czyli panel dyskusyjny o kandydatach na studia". Wzięli w nim udział: dr Monika Franczak-Rogowska z Zakładu Chemii Leków, Analizy Farmaceutycznej i Biomedycznej, Jan Wróbel, dziennikarz, nauczyciel, współzałożyciel I Społecznego Liceum Ogólnokształcącego oraz Maciej Rusiecki, dyrektor V Liceum Ogólnokształcącego im. Księcia Józefa Poniatowskiego w Warszawie.

Dyskusja toczyła się wokół tego, jakie zmiany trzeba wprowadzić w kształceniu na poziomie szkół średnich, żeby na studia trafiali lepiej przygotowani kandydaci. Jan Wróbel przekonywał, że konieczna jest nowa podstawa programowa napisana przez doświadczonych nauczycieli. Co ważne, powinna być przygotowana, tak żeby uczniowie mogli dostrzec związki pomiędzy różnymi obszarami wiedzy, czyli poszczególnymi przedmiotami w szkole np. między biologią i chemią, biologią i fizyką itd. 

Natomiast dr Franczak-Rogowska zwracała uwagę, że kandydatom na studentów często brakuje ważnych umiejętności takich jak: analizowanie, wyciąganie wniosków i selekcja informacji. Nie potrafią efektywnie się uczyć i mają problemy z komunikacją. Jak to zmienić? Zdaniem Macieja Rusieckiego już od pierwszej klasy szkoły średniej warto wprowadzić dodatkowy „przedmiot”, na którym uczniowie uczyliby się, jak się uczyć. 

Komunikacja zwrotna i system oceniania

Podczas konferencji mowa była również o relacjach pomiędzy studentami i dydaktykami. W panelu "Kto z kim przestaje…, czyli o wspólnej drodze studentów i dydaktyków" wzięli udział: prof. Dominika Nowis z Laboratorium Medycyny Doświadczalnej WUM, Julia Krzemińska, położna, studentka kierunku zdrowie publiczne oraz Aleksander Pawlicki, nauczyciel historii, wiedzy o społeczeństwie, filozofii i retoryki, wykładowca Szkoły Edukacji PAFW i UW.

Prof. Nowis w swoim wystąpieniu podkreślała rolę informacji zwrotnej. Odwoływała się przy tym do własnego doświadczenia i ankiet, które przygotowuje dla swoich studentów. 

– Wewnętrzne ankiety, wyciąganie z nich wniosków i wdrażanie zmian - to konieczność – mówiła prelegentka.

Informacji zwrotnej poświęcił swoje wystąpienie również Aleksander Pawlicki. Tłumaczył, co nią nie jest i kiedy zdarza się, że nie spełnia swojej roli. Wyjaśniał również czym różni się ocenianie procesu uczenia się od oceniania efektów. 

Natomiast Julia Krzemińska mówiła o komunikacji między studentem i dydaktykiem. Nawiązywała przy tym do porozumienia bez przemocy w komunikacji. Jej autorem jest amerykański psycholog Marchall Rosenberg. Metoda mówi o tym, że mamy komunikować się w sposób szczery, a komunikaty drugiej osoby odbierać w sposób empatyczny. 

Jakie są oczekiwania absolwentów

Ostatni panel zatytułowano "Poszukiwana, poszukiwany…, czyli o oczekiwaniach absolwentów i wobec nich". W tej dyskusji uczestniczyli: dr hab. Lena Serafin, przewodnicząca Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia Wydziału Nauk o Zdrowiu WUM, Magdalena Sosnowska, rekruterka w Talent Flow i mentorka kariery w Misja Kariera specjalizująca się w sektorze Life Sciences oraz dr n. społ. Jakub Sokolnicki, kierownik Biura Rozwoju Kompetencji. Rozmowę poprowadziła dr Antonina Doroszewska ze Studium Komunikacji Medycznej WUM. Dyskutowano o oczekiwaniach pracodawców, potrzebach i oczekiwaniach absolwentów oraz o tym, co może zrobić uczelnia, żeby te oczekiwania obu stron się spotkały.

Dzień Kultury Jakości Uczelni pod hasłem "Przybyłem. Nabyłem Zwyciężyłem? O rozwijaniu kompetencji na Uniwersytecie" odbył się 24 maja br. w Centrum Biblioteczno-Informacyjnym. Można było również uczestniczyć w nim on-line. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Biuro Rozwoju Kompetencji WUM.