Dzień Kultury Jakości Uczelni

Konferencja odbyła się pod hasłem „Idzie nowe?”. Eksperci dyskutowali o planowanych przez resort edukacji i nauki oraz resort zdrowia zmianach w standardach kształcenia na kierunkach medycznych, które zakładają praktyczną naukę zawodu i kontakt z pacjentem już od pierwszych dwóch lat studiów oraz zdobywanie szerszych umiejętności komunikacyjnych. Mówili także o tym, jak wyglądają działania WUM w tych obszarach.

Wydarzenie zorganizował Pełnomocnik Rektora WUM ds. Jakości Kształcenia oraz Biuro Jakości i Innowacyjności Kształcenia WUM. Konferencja odbyła się 26 maja w Centrum Biblioteczno-Informacyjnym. Była też transmitowana, aby umożliwić udział dydaktykom z Ukrainy. Tegoroczny Dzień Kultury Jakości Uczelni jest bowiem jednym z elementów trzyetapowego szkolenia, jakie WUM zorganizował dla ukraińskich nauczycieli akademickich. W obradach uczestniczyła prawie dwieście osób w tym 100 gości  z Ukrainy.

– Jakość w nauczaniu jest czymś podstawowym. To, jak nauczamy ma znaczenie wobec pojawiającej się konkurencji. Musimy dbać o naszą uczelnię, o jej wizerunek, o miejsce na mapie akademickiej – i to możemy sobie wywalczyć właśnie jakością kształcenia - powiedział rektor, prof. Zbigniew Gaciong.

Rektor WUM nawiązał też do ostatniej konferencji KRAUM dotyczącej jakości kształcenia w zawodach medycznych oraz do przygotowywanych przez KRAUM rekomendacji, jak takie kształcenie prowadzić. Zalecenia mają się wkrótce pojawić jako oficjalny dokument, ale już teraz rektor zdradził, że zwracają szczególną uwagę m.in. na mechanizmy oceny zwrotnej, w tym oceny studenta przez pacjenta oraz podnoszenie znaczenia szkolenia interprofesjonalnego, które - jak podkreślał rektor - nie może odbywać się dopiero po rozpoczęciu pracy zawodowej.  
 
Upraktycznienie studiów
 

– Myśląc o nauczaniu praktycznym, często popełnia się błąd polegający na założeniu, że program powinien składać się przede wszystkim z ćwiczeń, zaś ćwiczenia to wyłącznie praca przy pacjencie – mówiła prof. Nitsch-Osuch, prodziekan ds. programów i jakości kształcenia na Wydziale Lekarskim. I podkreślała, że obecnie nauczyciele akademiccy mają szerokie spektrum metod dydaktycznych, które umożliwiają studentom nabywanie praktyki i kompetencji miękkich, np. nauczanie problemowe czy w warunkach symulowanych.

Na znaczenie metod nauczania aktywizujących studentów też uwagę dr hab. Piotr Dziechciarz, pełnomocnik rektora ds. jakości kształcenia. Odniósł się do sposobów nauczania opartego na metodzie case based learning oraz na metodzie tzw. nauczania odwróconego.

O nauczaniu umiejętności praktycznych mówił też dr Marcin Kaczor, kierownik CSM WUM. Podkreślał, że wartość zajęć symulowanych w nauczaniu umiejętności praktycznych jest bardzo istotnym uzupełnieniem zajęć w prowadzonych Klinikach. Nie tylko pozwalają one na popełnianie błędów bez zagrożenia dla pacjentów oraz osób uczących, ale także - o czym się często zapomina - ułatwia nabywanie umiejętności miękkich. Jak zaznaczył dr Kaczor jest to jednak obszar, który wymaga od dydaktyków dodatkowych szkoleń. Jeśli zaś nie będą oni uczyć się wykorzystywać dostępnych technologii oferowanych przez symulacje medyczne, to zakładany efekt kształcenia nie zostanie osiągnięty.

Komunikacja 
 
Perspektywą klinicysty podzielił się dr hab. Wojciech Feleszko z Katedry i Kliniki Pneumonologii i Alergologii Wieku Dziecięcego UCK WUM. – Komunikacja w medycynie naprawdę działa – mówił dr hab. Feleszko. Presja czasu, uporczywe niesłuchanie pacjentów, brak kompletnych wyjaśnień, dominowanie w rozmowie, niepoważne traktowanie, rzeczywisty lub widoczny brak współczucia to jedne z wielu kluczowych błędów, które wpływają w sposób negatywny na komunikację. A są dowody na to, że komunikacja uwzględniająca uwagi pacjentów zwiększa ich satysfakcję, przestrzeganie zaleceń oraz przekłada się na lepsze wyniki leczenia. I dlatego, jak podkreślał dr hab. Feleszko, nauczyciele akademiccy w trakcie zajęć ze studentami powinni nieustannie zwracać uwagę na to, jak właściwie się komunikować.
 
O tym, co za nami, co teraz i co przed nami w nauczaniu komunikacji medycznej na WUM mówiła dr Antonina Doroszewska ze Studium Komunikacji Medycznej WUM. – Musimy myśleć o tym, aby dążyć do profesjonalizacji komunikacji i aby nauczał jej nauczyciel komunikacji, czyli ktoś kto ma wiedzę oraz umiejętności w tym zakresie – podkreślała dr Doroszewska. I dodała: – Bardzo ważne, aby takie nauczanie realizował zespół interdyscyplinarny, który pozwala spojrzeć na komunikację z różnych perspektyw: pacjentów, lekarzy itp., uwzględniając potrzeby psychologiczne czy kontekst społeczny. Mówiła też o zmieniających się postawach wobec zajęć z komunikacji – od pierwszych dyskusji, dlaczego warto aż do deklaracji, że chcą ich więcej.
 
Głos studentów
 
Na koniec Anna Kupczak, członkini Samorządu Studentów Wydziału Lekarskiego, zaprezentowała opinie studentów na temat nauczania problemowego w przedmiotach przedklinicznych. Co podkreślała? Że wprowadzenie elementów nauczania problemowego do zajęć przedklinicznych może wpłynąć na lepsze przyswojenie wiedzy m.in. dzięki zrozumieniu i zapamiętaniu całości procesów i powiązań oraz integrację wiadomości z różnych obszarów. Pozwoli też na zastosowanie wiedzy w praktyce oraz krytyczną i analityczną ocenę informacji.
 
Pozostali prelegenci
 
W trakcie konferencji wystąpili również goście z innych uczelni: lek. Agata Stalmach-Przygoda z Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, która omówiła metody oceniania umiejętności komunikacyjnych; prof. Janusz Janczukowicz z Uniwersytetu Medycznego w Łodzi ekspert AMEE i WHO - z wykładem „Nauczanie medycyny, a nie przedmiotów oraz prof. Iwona Hołowacz z Politechniki Wrocławskiej, która zaprezentowała plany nauczanie medycyny na politechnice, które mają integrować nauczanie biologiczne z elementami nauczania technicznego i biznesowego. 

Każde wystąpienie kończyły ciekawe dyskusje uczestników konferencji, w tym m.in. prof. Marka Kucha, prorektora ds. studenckich i kształcenia, prof. Rafała Krenke, dziekana Wydziału Lekarskiego oraz prof. Tadeusza Zielonki z Katedry i Zakładu Medycyny Rodzinnej. W wydarzeniu udział wziął również prof. Paweł Włodarski, prorektor ds. umiędzynarodowienia, promocji i rozwoju.