Grant unijny na stworzenie gry do opieki nad wirtualnym pacjentem

Gra będzie wykorzystywać pięć kroków praktyki opartej na dowodach naukowych i będzie innowacyjnym narzędziem wspierającym proces edukacji studentów. Zostanie zrealizowana dzięki dofinansowaniu w ramach programu Erasmus+, jakie otrzymało konsorcjum uczelni wyższych z Europy, do którego należy WUM.

O projekcie

W ramach projektu „Evidence based practice in healthcare: an online escape room game” uczelnie stworzą zestaw innowacyjnych metod i narzędzi, które posłużą do nauczania studentów pielęgniarstwa i położnictwa. Głównym będzie właśnie onlinowa gra. Pracami zespołu z WUM kierują dr hab. Małgorzata Stefaniak z Zakładu Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej oraz dr hab. Łukasz Czyżewski, prodziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu WUM, kierownik Zakładu Pielęgniarstwa Geriatrycznego. – Naszym priorytetem jest kształtowanie umiejętności wykorzystywania wiarygodnych i aktualnych źródeł wiedzy w planowaniu i realizacji opieki nad pacjentami. To bardzo ważne w przyszłej praktyce klinicznej – tłumaczy dr hab. Małgorzata Stefaniak. 

Pięć kroków praktyki opartej na dowodach

Gra będzie wykorzystywać pięć kroków praktyki opartej na dowodach w opiece nad wirtualnym pacjentem. Obejmują one: sformułowanie pytania klinicznego, uzyskanie najlepszych dowodów naukowych, krytyczna ocena uzyskanych dowodów, przełożenie dowodów naukowych na codzienną praktykę kliniczną oraz ocenę skuteczności praktycznych decyzji lub zmian wprowadzonych w oparciu o dowody naukowe. Dr hab. Małgorzata Stefaniak: – Praktyka oparta na dowodach (ang. Evidence Based Practice) to wykorzystywanie dowodów naukowych w sposób świadomy, jasny i przemyślany z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i wartości pacjentów. Wdrażanie EBP ma zasadnicze znaczenie dla poprawy jakości opieki i bezpieczeństwa chorych. 

Konsorcjanci

Partnerami WUM w projekcie są: University Colleges Leuven-Limburg z Belgii, Cooperativa de Ensino Superior Politécnico e Universitário CRL (CESPU) z Portugalii, Laurea Ammattikorkea Koulu OY z Finlandii, oraz Universitat Autonoma De Barcelona z Hiszpanii. Do realizacji projektu zaangażowano również duńskich specjalistów z eksperckiego centrum LudusXR Aps specjalizujących się w tworzeniu gier komputerowych i narzędzi cyfrowych wykorzystywanych w edukacji studentów uczelni wyższych. 

 

Grant został przyznany w czerwcu 2023 r., zaś realizacja rozpoczęła 1 listopada 2023 r. Przewidywane zakończenie projektu to 31.10.2026 r.