Rektor WUM prof. Zbigniew Gaciong: – Dlaczego rekomendacje KRAUM są ważne? Kształcenie na kierunku lekarskim podlega pewnym procedurom i ocenie przez odpowiednie komisje. Rekomendacjami chcemy pomóc tym, którzy prowadzą kształcenie na kierunkach lekarskich, jakie kryteria powinny być spełnione, aby taki kierunek gwarantował odpowiednią jakość kształcenia. Rekomendacje mogą być pomocne, ponieważ proponują pewne formy kształcenia, nie tylko opierając się na ustawowych treściach i wymaganiach.
Premiera rekomendacji
Dokument ogłoszono podczas konferencji prasowej zorganizowanej w naszej uczelni w piątek, 16 czerwca. Wzięli w niej udział: prof. Marcin Gruchała, przewodniczący KRAUM, rektor Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego; prof. Zbigniew Gaciong, rektor Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, wiceminister zdrowia Piotr Bromber, dr hab. Agnieszka Zimmermann, prof. uczelni, koordynatorka zespołu opracowującego rekomendacje, prorektor ds. jakości kształcenia GUMed, dr hab. Anna Kołcz, pełnomocnik rektora ds. jakości kształcenia z Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu oraz reprezentujący studentów Paweł Czudaj, przedstawiciel Komisji Wyższego Szkolnictwa Medycznego, z Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.
– Rekomendacje przygotowało 16 uczelni zrzeszonych w KRAUM, które mają liczące kilkadziesiąt lat doświadczenie w nauczaniu w zawodach medycznych. To zbiór dobrych praktyk w obszarze jakości kształcenia, odpowiadających na wyzwania nie tylko dynamicznie rozwijającej się wiedzy medycznej czy otoczenia społeczno-gospodarczego, ale także oczekiwań studentów – podkreślił prof. Marcin Gruchała. – W naszych zaleceniach mówimy też o środowisku, w jakim studenci powinni być kształceni, w jakim mają możliwość poznania aktualnych metod diagnostycznych i nowoczesnych metod leczenia. Uważamy, że najbardziej naturalnym środowiskiem nauczania są uczelnie akademickie i szpitale kliniczne, które są liderami we wdrażaniu nowych technologii i innowacyjnego podejścia do leczenia, jak również prowadzą wartościowe badania naukowe.
Wiceminister zdrowia Piotr Bromber: – Rekomendacje traktuję jako bardzo ważny głos w dyskusji na temat tego, jak edukować. Są zbieżne z dokumentem zawierającym nowe standardy kształcenia w zawodach medycznych, który powstał wspólnie ze środowiskiem akademickim. Nikt nie ma wątpliwości, że ważny jest paradygmat ilościowy, bo od niego zależy dostęp do opieki medycznej. Stąd też znaczący wzrost limitów przyjęć studentów na kierunki lekarskie.
Nowe standardy
Jak podkreślają twórcy dokumentu, rolą centralną pracowników ochrony zdrowia jest bycie ekspertem w zakresie swojego zawodu. Oznacza to nabycie kluczowych kompetencji w tym wiedzy, umiejętności technicznych, poznawczych i społecznych oraz prezentowanych postaw niezbędnych do pracy w ramach funkcjonującego systemu w sposób zapewniający bezpieczeństwo pacjentów.
Prof. Agnieszka Zimmermann: – Proponowaną przez nas nowością jest uwzględnienie w procesie kształcenia nie tylko opinii wystawianych przez nauczyciela akademickiego, ale również ocena studenta przez pacjentów, w warunkach symulowanych i klinicznych, z użyciem wystandaryzowanych narzędzi oceny.
– Rekomendacje wprowadzają kilka elementów, które do tej pory nie funkcjonowały w nauczaniu – mówił prof. Zbigniew Gaciong. Na przykład ocenę studenta przez pacjenta, a także zajęcia interprofesjonalne. To grupy ćwiczeniowe, czy seminaryjne, w których są studenci różnych kierunków: lekarski, pielęgniarski, położnictwo, fizjoterapia, ratownictwo. To wydaje mi się bardzo, bardzo istotne, gdyż już podczas studiów w szkole medycznej lekarz powinien się dowiedzieć, że będzie współpracował z pielęgniarką i musi się pracy zespołowej nauczyć. Natomiast ocena przez pacjenta to jest rzecz podstawowa w zawodzie lekarza. Jesteśmy nieustannie oceniani przez pacjentów i musimy wiedzieć, jak się zachowywać, aby uzyskać najwyższą ocenę.
Głos studentów
W powstanie rekomendacji było również zaangażowane grono studentów. Głos młodego pokolenia, które ma inne oczekiwania, także względem procesu kształcenia, był bardzo istotny.
– My, jako studenci dzisiaj już uważamy się - i chyba jesteśmy tak respektowani - nie tylko jako bierni odbiorcy procesu kształcenia, ale też partnerzy, bezpośrednio ustalający pewne procedury co do jakości kształcenia, jak i rekomendacji, które powstały po konferencji wrocławskiej – mówił Paweł Czudaj z Komisji Wyższego Szkolnictwa Medycznego. Co obecnie ma największe znaczenie dla młodych medyków? Jak podkreślał Paweł Czudaj, to przede wszystkim oczekiwanie, aby przedstawiciele wszystkich zawodów medycznych pracowali razem, aby w środowisku obecna była kultura mentoringu. Po drugie, aby wartość rynkowa kompetencji, jakie zdobywają studenci w trakcie kształcenia, była taka sama, bez względu na to, w której uczelni się ono odbywa.
Na konferencji obecna była również Małgorzata Zadorożna, dyrektor Departamentu Rozwoju Kadr Medycznych MZ oraz reprezentanci niemal wszystkich uczelni członkowskich KRAUM. A także prof. Marek Kuch, prorektor ds. studenckich i kształcenia WUM, dziekani wydziałów WUM: prof. Rafał Krenke, prof. Mariusz Gujski, dr hab. Piotr Luliński oraz prodziekani wydziałów WUM: dr hab. Olga Ciepiela, dr hab. Łukasz Czyżewski.
Eksperci z WUM biorący udział w powstawaniu rekomendacji
Prace nad powstaniem rekomendacji były prowadzone przez specjalnie powołany zespół, w skład którego weszła prof. Aneta Nitsch-Osuch, prodziekan ds. programów i jakości kształcenia Wydziału Lekarskiego WUM. Rekomendacje zostały uzupełnione o zestaw dobrych praktyk. Z ramienia WUM koordynatorami byli: dr Antonina Doroszewska ze Studium Komunikacji Medycznej oraz prof. Marek Kuch, prorektor ds. studenckich i kształcenia.
21 kwietnia br. odbyła się we Wrocławiu konferencja KRAUM „Nowoczesna edukacja medyczna odpowiedzią na potrzeby zdrowotne społeczeństwa”, w trakcie której dyskutowano o standardach kształcenia na kierunkach medycznych.