Konferencję zorganizowano z inicjatywy Pełnomocnika Rektora ds. Jakości Kształcenia – dr. hab. Piotra Dziechciarza, Dyrektor Centrum Doskonalenia Edukacji Medycznej - dr Antoniny Doroszewskiej oraz Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia, Centrum Doskonalenia Edukacji Medycznej i Biura Jakości i Innowacyjności Kształcenia WUM.
W imieniu gospodarzy gości przywitali dr hab. Piotr Dziechciarz oraz dr Antonina Doroszewska. Do uczestników wydarzenia zwróciła się także Prorektor ds. Studenckich i Kształcenia – prof. Barbara Górnicka, która podkreśliła wagę tematyki spotkania i wyraziła nadzieję, że wiedza uzyskana na Forum zostanie wykorzystana w pracy dydaktycznej.
Jako pierwszy swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi motywacji podzielił się Tomasz Ufniarski – student II roku kierunku lekarskiego. Prelegent powiedział o tendencji do prokrastynacji, która cechuje działanie wielu osób oraz o zmieniającym się celu nauki studenta, który niejednokrotnie zapomina, iż kształci się, aby wyleczyć pacjenta, nie zaś zdać egzamin.
Swoimi doświadczeniami dydaktycznymi podzieliła się także prof. Dominika Nowis, która jest jednym z najlepiej ocenianych pracowników badawczo-dydaktycznych naszej Uczelni. Profesor podkreśliła zależność między motywacją nauczyciela a studenta, opisała swoje metody dydaktyczne i zdradziła, co ją osobiście najbardziej motywuje do pracy. Odwołując się do swojej praktyki, opowiedziała o pozytywnej roli skracania dystansu wobec studentów i zachęcaniu ich do zadawania pytań. Wspomniała także o konieczności przygotowywania się do każdego z zajęć niezależnie od doświadczenia i specyfice uczelnianej pracy, w którą wpisana jest analiza przypadków klinicznych.
Ważnym punktem konferencji było wystąpienie prof. Grażyny Wieczorkowskiej-Wierzbińskiej z Wydziału Zarządzania UW. Profesor ustosunkowała się do tez zawartych w wystąpieniach poprzedników i opowiedziała o dynamice motywacji, zwłaszcza w kontekście zachowania osób nisko i wysoko reaktywnych. Prelegentka uzasadniła także tezę mówiącą że ankiety ewaluacyjne w obecnej formie mają negatywny wpływ na motywację zarówno studentów jak i nauczycieli. Zdaniem ekspertki wspomniane ankiety powinny mieć inna formę - bardziej jakościową niż ilościową oraz, że należałoby je przeprowadzać w ciągu semestru – tak aby istniała możliwość omówienia wyników na zajęciach, nie zaś po ich zakończeniu.
Po części wykładowej uczestnicy konferencji mieli okazję podzielić się spostrzeżeniami i zadać pytania prelegentom.
Anna Lisicka
Biuro Informacji i Promocji WUM
Fot. Krzysztof Kurek
Dział Fotomedyczny WUM