ZARZĄDZENIE NR 193/2020
REKTORA
WARSZAWSKIEGO UNIWERSYTETU MEDYCZNEGO
z dnia 24 września 2020 r.
w sprawie organizacji zajęć na studiach, studiach doktoranckich, w szkole doktorskiej, studiach podyplomowych, kursach i szkoleniach oraz organizacji zaliczeń i egzaminów, w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021 w związku z epidemią COVID-19
Na podstawie art. 23 ust. 1 i art. 67 ust. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 85 z późn. zm.) oraz § 12 ust. 7 Statutu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, zarządza się co następuje:
§ 1
Przepisy wstępne
- W semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021 wprowadza się w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym (dalej: Uczelnia) organizację zajęć, zaliczeń i egzaminów określoną niniejszym zarządzeniem w celu zapobiegania wśród społeczności akademickiej zakażeniom wirusem SARS-CoV-2 w związku z epidemią COVID-19.
- Organizacja zajęć, zaliczeń i egzaminów określona niniejszym zarządzeniem obowiązuje na studiach, studiach doktoranckich, w szkole doktorskiej, studiach podyplomowych oraz kursach i szkoleniach prowadzonych w Uczelni.
§ 2
Studenci i doktoranci
- Wykłady będą prowadzone z wykorzystaniem wybranej przez kierownika jednostki metody i techniki kształcenia na odległość np. platformy e-learningowej www.e-learning.wum.edu.pl, systemu MS Teams lub innego o zbliżonych funkcjonalnościach i metodzie działania.
- Seminaria będą prowadzone z wykorzystaniem wybranej przez kierownika jednostki metody i techniki kształcenia na odległość. W uzasadnionym przypadku Dziekan, na wniosek kierownika jednostki, może podjąć decyzję o prowadzeniu wybranych lub wszystkich seminariów w danej jednostce w formie stacjonarnej (kontaktowej) albo hybrydowej tj. część zajęć seminaryjnych prowadzona jest stacjonarnie (kontaktowo) a część – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość albo określone zajęcia seminaryjne mogą być prowadzone dla części tej samej grupy studentów stacjonarnie (kontaktowo) a dla pozostałej części – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Ćwiczenia, w tym kliniczne oraz zajęcia praktyczne będą odbywały się w formie stacjonarnej (kontaktowej). Dopuszcza się możliwość prowadzenia ćwiczeń z danego przedmiotu, metodą hybrydową tj. część ćwiczeń prowadzona jest stacjonarnie (kontaktowo), a część – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość albo określone ćwiczenia mogą być prowadzone dla części tej samej grupy studentów stacjonarnie (kontaktowo) a dla pozostałej części – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Decyzję w sprawie odbywania ćwiczeń lub zajęć metodą hybrydową, podejmuje kierownik jednostki.
- Zajęcia fakultatywne oraz lektoraty będę realizowane z wykorzystaniem wybranej przez kierownika jednostki metody i techniki kształcenia na odległość. W uzasadnionym przypadku Dziekan, na wniosek kierownika jednostki, może podjąć decyzję o prowadzeniu określonych zajęć fakultatywnych w formie stacjonarnej albo hybrydowej tj. część zajęć w ramach przedmiotu fakultatywnego prowadzona jest stacjonarnie (kontaktowo) a część – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość albo określone zajęcia w ramach przedmiotu fakultatywnego mogą być prowadzone dla części tej samej grupy studentów stacjonarnie (kontaktowo) a dla pozostałej części – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Zawiesza się organizację obozów nie objętych planem studiów.
- Zajęcia sportowe będą odbywały się w formie stacjonarnej (kontaktowej).
- Praca naukowo-badawcza z udziałem studentów i doktorantów pod nadzorem opiekunów (pracowników WUM) będzie odbywała się stacjonarnie w jednostkach Uczelni. Jeśli jednak jest to możliwe z uwagi na przedmiot bądź charakter pracy naukowo-badawczej, praca naukowo-badawcza z udziałem studentów i doktorantów będzie wykonywana z wykorzystaniem wybranej metody i techniki na odległość. Decyzję w sprawie wykonywania pracy naukowo-badawczej z udziałem studentów i doktorantów, na odległość podejmuje opiekun pracy w porozumieniu z kierownikiem jednostki, w której praca jest wykonywana.
- Nadzór nad wymiarem i przebiegiem wszystkich zajęć na studiach sprawuje właściwy Dziekan.
- Nadzór nad wymiarem i przebiegiem zajęć na studiach doktoranckich sprawuje Kierownik Studium Doktoranckiego.
- Nadzór nad wymiarem i przebiegiem zajęć w szkole doktorskiej sprawuje Dyrektor Szkoły Doktorskiej.
§ 3
Studia podyplomowe i kursy
- Zajęcia na studiach podyplomowych będą prowadzone z wykorzystaniem wybranej przez Dyrektora Centrum Kształcenia Podyplomowego (dalej: CKP) / Dziekana, metody i techniki kształcenia na odległość. W uzasadnionym przypadku Dyrektor CKP / Dziekan, może podjąć decyzję o prowadzeniu wybranych lub wszystkich zajęć, w ramach danych studiów podyplomowych, w formie stacjonarnej (kontaktowej) albo hybrydowej tj. część zajęć prowadzona jest stacjonarnie (kontaktowo) a część – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość albo określone zajęcia mogą być prowadzone dla części tej samej grupy uczestników stacjonarnie (kontaktowo) a dla pozostałej części – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Zajęcia na kursach do specjalizacji będą prowadzone z wykorzystaniem wybranej przez Dyrektora CKP / Dziekana, metody i techniki kształcenia na odległość. W uzasadnionym przypadku Dyrektor CKP / Dziekan, może podjąć decyzję o prowadzeniu wybranych lub wszystkich zajęć, w ramach kursu, w formie stacjonarnej (kontaktowej) albo hybrydowej tj. część zajęć prowadzona jest stacjonarnie (kontaktowo) a część – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość albo określone zajęcia mogą być prowadzone dla części tej samej grupy uczestników stacjonarnie (kontaktowo) a dla pozostałej części – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Kursy doskonalące odbywają się w formie stacjonarnej (kontaktowej). Jednak zajęcia na kursach doskonalących, które nie wymagają bezpośredniego kontaktu, w szczególności kontaktu z pacjentem (np. omówienie przypadków klinicznych) są prowadzone z wykorzystaniem wybranej przez Dyrektora CKP / Dziekana, metody i techniki kształcenia na odległość. Dopuszcza się możliwość prowadzenia kursów, metodą hybrydową tj. część zajęć prowadzona jest stacjonarnie (kontaktowo), a część – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość albo określone ćwiczenia mogą być prowadzone dla części tej samej grupy uczestników stacjonarnie (kontaktowo) a dla pozostałej części – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Dyrektor CKP / Dziekan, podejmuje decyzje, które kursy lub które zajęcia w ramach kursu, mogą odbywać się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w tym w zakresie metody hybrydowej.
§ 4
Pozostałe kursy i szkolenia
Kursy i szkolenia, niewymienione w § 2 i 3, będą prowadzone z wykorzystaniem wybranej przez kierownika jednostki, metody i techniki kształcenia na odległość. Jedynie w uzasadnionym przypadku kierownik jednostki, może podjąć decyzję o prowadzeniu wybranych lub wszystkich zajęć, w formie stacjonarnej (kontaktowej) albo hybrydowej tj. część zajęć prowadzona jest stacjonarnie (kontaktowo) a część – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość albo określone zajęcia mogą być prowadzone dla części tej samej grupy uczestników stacjonarnie (kontaktowo) a dla pozostałej części – z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
§ 5
Zasady ogólne organizacji zajęć na odległość
- Kształcenie na odległość realizowane jest z wykorzystaniem infrastruktury i oprogramowania zapewniających synchroniczną lub asynchroniczną interakcję między studentami/doktorantami/uczestnikami i osobami prowadzącymi zajęcia.
- Szczegółowe zasady organizacji zajęć na odległość w danej jednostce, w tym wymagania informatyczne umożliwiające udział w zajęciach i połączenie z systemem (sposób logowania) zostaną ogłoszone na stronie internetowej jednostki przez jej kierownika.
- Zajęcia prowadzone synchroniczne odbywają się w godzinach przeznaczonych w planie dydaktycznym dla danego przedmiotu.
- W celu uczestniczenia w zajęciach na odległość, studenci/doktoranci/uczestniczy szkoleń powinni posiadać sprzęt informatyczny zapewniający dwukierunkową komunikację audiowizualną pomiędzy studentem/doktorantem/uczestnikiem szkolenia a prowadzącym zajęcia (np. komputer wyposażony w kamerę, głośniki i mikrofon). Osoba prowadząca zajęcia i uczestniczący w zajęciach studenci powinni mieć włączone kamery pozwalające na możliwie pełną interakcję.
- Dla studentów, którzy nie posiadają sprzętu określonego w ust. 4, zostaną udostępnione sale audiowizualne na Kampusie Banacha w celu umożliwienia im udziału w zajęciach prowadzonych na odległość. Szczegółowe informacje w tym zakresie zostaną opublikowane na stronie internetowej Uczelni w komunikacie Prorektora ds. Studenckich i Kształcenia.
- W przypadku prowadzenia zajęć na odległość, na wniosek studenta, nauczyciele zobowiązani są do zorganizowania konsultacji.
§ 6
Zasady ogólne organizacji zajęć kontaktowych
- Przy organizacji zajęć realizowanych w formie stacjonarnej (kontaktowej), należy uwzględniać bieżące zalecenia Głównego Inspektora Sanitarnego dotyczące zachowania reżimu sanitarnego celem zapobiegania zakażeniom wirusem SARS-CoV-2 ogłaszane w szczególności na stronie internetowej Uczelni, Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministra Zdrowia i Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Zalecana jest kumulacja zajęć kontaktowych w jak najmniejszej niezbędnej dla prawidłowości nauczania liczbie dni przy jak najpełniejszym wykorzystaniu tych dni dla przeprowadzenia zajęć praktycznych.
- Przed rozpoczęciem zajęć klinicznych, każdy student zobowiązany jest do zaliczenia kursu dotyczącego pandemii Covid-19. Szczegółowe informacje dotyczące odbycia kursu zostaną opublikowane na stronie internetowej Uczelni w komunikacie Prorektora ds. Studenckich i Kształcenia.
- Za organizację zajęć w formie stacjonarnej (kontaktowej) z uwzględnieniem bieżącego reżimu sanitarnego, o którym mowa w ust. 1 odpowiada Dziekan (lub wyznaczony przez Dziekana Prodziekan) / Dyrektor CKP oraz kierownik jednostki.
§ 7
Materiały dydaktyczne
Zobowiązuje się nauczycieli akademickich do przygotowania materiałów dydaktycznych w formie elektronicznej umożliwiających prowadzenie procesu kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
§ 8
Ograniczenia w prowadzeniu zajęć na odległość
Przy organizacji zajęć, zwłaszcza praktycznych, z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość należy uwzględnić ograniczenia w liczbie punktów ECTS, które student może uzyskać w ramach kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, wynikających z przepisów prawa, a w szczególności z przepisów rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego (Dz.U. z 2019 r. poz. 1573 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. z 2018 poz. 1861 z późn. zm.) oraz z programów studiów.
§ 9
Weryfikacja efektów uczenia się i inne egzaminy
- Wstępna organizacja zaliczeń i sesji egzaminacyjnej zimowej dla studentów powinna uwzględniać dwa warianty przeprowadzania egzaminów, zarówno w siedzibie Uczelni, jak i poza siedzibą Uczelni przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Zasady przeprowadzania zaliczeń i egzaminów przy użyciu środków komunikacji elektronicznej reguluje odrębne zarządzenie Rektora Uczelni.
- Egzaminy przeprowadzane w Uczelni, które nie wynikają z odbywania studiów w Uczelni (np. w ramach studiów doktoranckich, w związku z ubieganiem się o uzyskanie stopnia naukowego, w związku z postępowaniem nostryfikacyjnym), mogą być przeprowadzane w siedzibie Uczelni jak i poza siedzibą Uczelni przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Zasady przeprowadzania takich egzaminów przy użyciu środków komunikacji elektronicznej regulują odrębne przepisy, a jeśli ich nie ma – ustala je kierownik jednostki organizacyjnej Uczelni, w której egzaminy są przeprowadzane. Informacja w tym zakresie podawana jest na stronie internetowej jednostki przez jej kierownika.
§ 10
- Traci moc zarządzenie nr 167/2020 z dnia 20 sierpnia 2020 r. w sprawie organizacji zajęć na studiach, studiach doktoranckich, w szkole doktorskiej, studiach podyplomowych, kursach i szkoleniach oraz organizacji zaliczeń i egzaminów, w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021 w związku z epidemią COVID-19.
- Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Zbigniew Gaciong
Rektor