„Szpilki” to potoczna nazwa dla egzaminu praktycznego na anatomii, w trakcie którego studenci muszą rozpoznać strukturę preparatu anatomicznego, oznaczoną właśnie szpilką. Taką przedegzaminacyjną próbę mogli przejść uczestnicy „Powtórki anatomicznej”. I z tej okazji skorzystało ponad 300 osób. – Staraliśmy się odtworzyć egzamin na tyle, na ile było to możliwe, po to, aby studenci czuli się dobrze przygotowani do stojącego przed nimi zaliczenia przedmiotu – mówi Kinga Dziobiak, członkini organizacji ArsMedica organizującej zajęcia. Studenci najpierw musieli zidentyfikować tzw. punkty bazowe, czyli podstawowe struktury anatomiczne. Następnie przechodzili do rozpoznawania bardziej skomplikowanych struktur. Musieli je również nazwać: po angielsku i/lub po łacinie. Na koniec na uczestników czekały szpilki radiologiczne.
Studenci "Powtórki" mogli uczestniczyć również w mini wykładach prezentujących najważniejsze struktury ludzkiego organizmu. Udostępniono im podręczniki i atlasy, a także precyzyjny i nowoczesny zestaw modeli anatomicznych. Korzystali z interaktywnego fantomu pokazującego - w formie mappingu - sześć układów anatomicznych człowieka. Fantom stanowi element nowoczesnej przestrzeni edukacyjnej Muzeum Historii Medycyny WUM - "Teatru anatomicznego XXI wieku" (więcej o projekcie). Członkowie ArsMedica przygotowali także wiele materiałów własnych, które w sposób mniej rutynowy pozwalały na utrwalenie wiedzy. Uczący się mogli zatem zagrać np. w grę „Zapakuj do walizki”, w której sprawdzali wiedzę dot. unaczynienia, unerwienia, mięśni ręki i przedramienia, pakując odpowiednie „fragmenty” lub wziąć udział w wyzwaniu polegającym na wykonaniu rysunku splotu ramiennego.
"Powtórka anatomiczna" jest kontynuacją rozpoczętego w czerwcu projektu edukacyjnego autorstwa studentów z ArsMedica: Kingi Dziobiak, Natalii Kukuły, Jędrzeja Tłustego, Emilii Miśkiewicz oraz pracowników Muzeum Historii Medycyny WUM. W czerwcu w pomieszczeniach Muzeum wszyscy przygotowujący się do zaliczenia z anatomii mogli uczestniczyć w "Rozgrzewce anatomicznej". - Pomysł na takie spotkania dla studentów powstał w czasie pandemii, z powodu której mój rocznik stracił wiele zajęć w prosektorium. Razem z koleżankami chciałyśmy stworzyć społeczność, która wspierałaby się w nauce, a także poszerzała wiedzę anatomiczną i więcej ćwiczyła na szpilkach - mówi Kinga. Pomysł został omówiony z kierownikiem Zakładu Anatomii Prawidłowej i Klinicznej WUM oraz dyrektor Muzeum Historii Medycyny WUM i zyskał ich aprobatę oraz wsparcie. Większość studentów przychodzi na "Rozgrzewkę" i "Powtórkę" przede wszystkim z myślą o zdaniu egzaminu. Potem orientują się, że anatomia to bardzo interesująca dziedzina. - Anatomia jest nauką, która, niezależnie od tego, czy jest się studentem lekarskiego, czy ma się inną profesję, jest wciągająca i naprawdę potrzebna. Nasze spotkania są po to, aby wykorzystać nabytą na wykładach wiedzę, poznać innych ludzi i załapać anatomicznego bakcyla – dodaje Kinga.
„Rozgrzewka" i "Powtórka" odbyły się pod nadzorem merytorycznym lek. Mikołaja Sługockiego z Zakładu Anatomii Prawidłowej i Klinicznej. Modele anatomiczne zostały udostępnione przez Muzeum, Bibliotekę WUM oraz Katedrę i Zakład Anatomii Prawidłowej i Klinicznej WUM. Całość odbyła się w pomieszczeniach Muzeum Historii Medycyny WUM. – Cieszymy się, że jesteśmy w stanie stworzyć studentom swobodne warunki do nauki z wykorzystaniem najnowocześniejszych pomocy dydaktycznych – mówi Grażyna Jermakowicz, dyrektor muzeum, współorganizatorka akcji. I przypomina, że każda osoba chcąca dowiedzieć się co nieco o anatomii może wziąć udział w bardzo ciekawych zajęciach, które odbywają się właśnie w muzeum, we wspomnianym „Teatrze anatomicznym XXI wieku”. (Informacja o zajęciach muzealnych w MHM WUM).