Co mają „w środku” kiszone ogórki, kapusta czy buraki? Czym są i jak wyglądają mikroorganizmy przeprowadzające fermentację? Tego dowiedzieć się mogli uczestnicy lekcji festiwalowej, poprowadzonej przez dr Sylwię Jarzynkę z Zakładu Biologii Medycznej. W laboratorium, dzięki użyciu mikroskopów, młodzież poznawała bakterie i grzyby, które stanowią „mikroświat” kiszonek. A to tylko jedno z siedmiu spotkań, jakie przygotowali naukowcy z Wydziału Nauk o Zdrowiu WUM dla uczestników festiwalu.
- Celem popularyzacji nauki jest zachęcenie ludzi do samodzielnego odkrywania świata i rządzących nim praw, walka z fake newsami, docenienie wartości i znaczenia wiedzy i edukacji. Niewątpliwie osobiste spotkania z naukowcami, wykładowcami podczas Festiwalu Nauki oddziałują na emocje uczestnika, które pomagają zapamiętać przekazywane treści bardziej niż przeczytany w mediach społecznościowych post – mówi dr hab. Małgorzata Witkowska-Zimny z Zakładu Anatomii Człowieka, koordynatorka Festiwalu Nauki na WNoZ WUM.
Na tematyce odżywiania, choć już nie z biologicznej a z psychologicznej perspektywy, skupili się również naukowcy z Zakładu Edukacji i Badań w Naukach o Zdrowiu. Czasem zdarza się, że przyjemność z jedzenia jest tak silna, że tracimy kontrolę nad tym co, ile i jak często – jemy. Dr hab. Mariusz Jaworski opowiedział o tym, kiedy przyjemność z jedzenia staję się obsesją oraz jak można wydostać się z pułapki obsesyjnego jedzenia. Z kolei prof. Joanna Gotlib oraz Aleksandra Hyży w trakcie wykładu połączonego z warsztatem uczyły, jak zadbać o zdrowe odżywianie w pracy. Podpowiadały, jak świadomie czytać etykiety produktów spożywczych, by jeść zdrowo i nie wydawać przy tym fortuny. Dzieliły się przepisami na przygotowywanie zdrowych posiłków do pracy oraz sposobami na lepszy wybór posiłków z menu restauracji, do których chodzimy w czasie przerw na lunch.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia z zakresu położnictwa dr Grażyny Bączek z Zakładu Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej. Prowadząca pokazała wieloaspektowość procesu, jakim jest rozwój i narodziny człowieka. Zdrowie prokreacyjne, rozwój wewnątrzmaciczny człowieka, przygotowanie do porodu, opieka nad rodzącą i noworodkiem, karmienie piersią oraz początki rodzicielstwa – o tym również mogli posłuchać uczestnicy festiwalu.
Dr hab. Aleksandra Wesołowska oraz dr Agnieszka Bzikowska-Jura z Zakładu Biologii Medycznej, w ramach „Wieczoru z nauką”, zaprosiły do uniwersyteckiej Pracowni Badań nad Mlekiem Kobiecym i Laktacją. Uczestnicy zajęć poznali m.in. procesy laboratoryjne, jakim podlega mleko zanim trafi do potrzebującego pacjenta. Naukowczynie wykonały też pokazowe analizy składu próbek mleka kobiecego.
W ramach festiwalu odbyło się również spotkanie dotyczące profilaktyki chorób nowotworowych oraz zastosowania nowoczesnych technologii i innowacyjnych terapii w onkologii, które poprowadziła dr hab. Anna M. Badowska-Kozakiewicz z Zakładu Profilaktyki Onkologicznej.
Dodatkowo dr hab. Mariusz Panczyk z Zakładu Edukacji i Badań w Naukach o Zdrowiu wziął udział w jednej z debat głównych pt. "Nowoczesna edukacja, czyli jaka?". Panel dyskusyjny poprowadziła dr hab. Małgorzata Witkowska-Zimny. Goście rozmawiali o tym, jak wiedza o uczeniu się i zmianach społecznych wpływa na rolę nauczyciela, wykładowcy na wszystkich etapach edukacji.
- Prowadzenie zajęć otwartych jako element edukacji nieformalnej daje ogromną satysfakcję, ale ma także walor praktyczny. Jeżeli przekonamy społeczeństwo i polityków, że nauka jest pożyteczna i potrzebna, mamy szanse zwiększyć środki finansowe, żeby ją uprawiać – podsumowuje koordynatorka Festiwalu Nauki na WNoZ WUM.
26. Festiwal Nauki w Warszawie trwał od 16 do 30 września. W programie zaplanowano ponad 600 spotkań z różnych dziedzin nauki. Strona www Festiwalu. Nagrane lekcje i spotkania dostępne będą na YouTube Festiwalu, tym wykład dr hab. Mariusza Panczyka i lek. Dominika Wawrzuty dotyczący zastosowań algorytmów sztucznej inteligencji (AI) w medycynie.