Konferencja odbyła się 21 kwietnia. Wzięło w niej udział ponad 300 osób. Obecni byli reprezentujący resort zdrowia i nauki wiceministrowie Piotr Bromber i Wojciech Murdzek. Pojawili się również przedstawiciele Polskiej Komisji Akredytacyjnej, samorządów zawodowych, środowisk studentów i doktorantów oraz nauczyciele akademiccy, dziekani i prodziekani odpowiedzialni za dydaktykę i jakość kształcenia. Gospodarzem konferencji był Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu na czele z rektorem prof. Piotrem Ponikowskim.
Gdzie leży problem
Obecnie rośnie liczba studentów na kierunkach medycznych. Trzeba zatem wypracować standardy i dobre praktyki zapewniające jakość tego kształcenia na odpowiednim poziomie. By zaspokoić potrzeby zdrowotne społeczeństwa trzeba dziś kształcić więcej i jednocześnie zadbać o lepszą jakość – pytanie, jak tego dokonać. Nad tym właśnie zastanawiali się eksperci podczas konferencji.
Uczestnicy dyskutowali w ramach czterech paneli, dotyczących standardów kształcenia przyszłych medyków, nowoczesnych metod edukacji, współpracy specjalistów różnych dziedzin medycyny w ramach udzielania kompleksowych świadczeń oraz komunikacji z pacjentami. Eksperci pracowali także w grupach roboczych, w których dyskutowali m.in. o kompetencjach dydaktycznych nauczycieli i jakości kształcenia.
Systemy oceniania i monitorowania jakości
W pracach grupy „Procedury Jakości Kształcenia” WUM był reprezentowany przez dr. hab. n. med. Piotra Dziechciarza, pełnomocnika rektora ds. jakości kształcenia. W tym zespole eksperci zajmowali się przeglądem oraz ewaluacją procedur tworzących systemy oceniania i monitorowania jakości kształcenia. Za cel postawili sobie również odpowiedź na pytanie - w jaki sposób formułować i wdrażać procedury, aby odpowiednio wsparły kształtowanie norm i wartości członków społeczności akademickiej.
– Nie jest problemem biurokratyczne opracowanie regulaminów, kodeksów, procedur itp. Problemem jest stworzenie spójnego systemu, który wspomógłby budowanie akademickiej kultury jakości kształcenia przy świadomości istnienia innych pozadydaktycznych obowiązków, jakie muszą wypełniać członkowie społeczności wyższych uczelni medycznych w Polsce – powiedział dr hab. Dziechciarz.
Kompetencje dydaktyków
Podczas sympozjum obradowała również grupa robocza zajmująca się kompetencjami dydaktycznymi. Jej koordynatorem był prof. Marek Kuch, prorektor ds. studenckich i kształcenia WUM.
– Ważne, aby uczelnie medyczne mające doświadczenie w w kształceniu kadr medycznych były włączane w proces tworzenia nowych standardów nauczania medyków. Mamy nadzieje, że spotkanie we Wrocławiu przedstawicieli KRAUM i uczelni medycznych, będzie pierwszym z serii takich spotkań, a wypracowane przez nas rekomendacje staną się znaczącym elementem tego procesu – mówił po konferencji prof. Kuch.
W pracach uczestniczyła również dr Antonina Doroszewska, kierowniczka Studium Komunikacji Medycznej WUM. Jej zdaniem kompetencje dydaktyczne nauczycieli mają kluczowe znaczenie dla kształcenia przyszłych kadr medycznych. Wpływają na wiele obszarów, m.in. na jakość kształcenia.
– Kształcenie medyczne wymaga odpowiedniego przygotowania nauczycieli prowadzących zajęcia. Powstaje zatem pytanie o przygotowanie kadry nauczycieli, wymagane kompetencje dydaktyczne. W jaki sposób system kształcenia medycznego może wspierać doskonalenie zawodowe nauczycieli? Inne kwestie, które wymagają dyskusji to obciążenie dydaktyczne i ścieżka rozwoju dydaktycznego oraz system motywowania nauczycieli do pracy – powiedziała dr Doroszewska.
Najważniejsze rekomendacje
Organizatorzy konferencji zapowiedzieli, że jej podsumowaniem będą rekomendacje KRAUM na temat kształcenia w zawodach medycznych. Przygotowaniem rekomendacji zajęli się eksperci pracujący w ramach głównej grupy roboczej. Była wśród nich prof. Aneta Nitsch-Osuch, prodziekan ds. programów i jakości kształcenia Wydziału Lekarskiego WUM.
– Rekomendacje wskazują, że kształcenie powinno być prowadzone przez kadrę dydaktyczną stale rozwijającą swe kompetencje. Dotyczą zarówno obszaru metodologii, jak i treści kształcenia. Wskazują na konieczność nabycia przez studentów umiejętności komunikacji z pacjentem, jego rodziną i członkami zespołu terapeutycznego, zdolności kreatywnego rozwiązywania problemów, ale także wyrobienia przekonania o konieczności uczenia się przez całe życie – mówiła prof. Nitsch-Osuch. Podkreślała również, że efekty uczenia się podczas studiów na kierunkach medycznych powinny odzwierciedlać aktualny rozwój nauk medycznych, nauk o zdrowiu i nauk farmaceutycznych oraz powstawać w zgodzie z zasadami edukacji opartej na faktach. Kształcenie powinno przebiegać z poszanowaniem godności i praw pacjenta, być oparte na szacunku, empatii i wzajemnym zaufaniu.
– Wszystkie te elementy są konieczne do zapewnienia odpowiedniej jakości opieki nad pacjentem, jak i rozwoju systemu ochrony zdrowia w naszym kraju – podsumowała profesor.