Położnictwo bez granic - sympozjum na WUM

Jak wygląda obecnie nauczanie na położnictwie? Jakie innowacyjne metody można w nim wykorzystać, aby wzmacniać wiedzę teoretyczną i praktyczną przyszłych położnych? To główne pytania, na które szukano odpowiedzi w trakcie konferencji naukowej organizowanej przez SKN Etyki oraz SKN Położnych przy Zakładzie Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej WUM. Wydarzenie odbyło się 24 maja w Centrum Dydaktycznym WUM i zgromadziło wielu zainteresowanych.

Jak wyjaśnia dr Barbara Mazurkiewicz z Zakładu Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej WUM, przewodnicząca komitetu organizacyjnego, temat tegorocznej konferencji „Położnictwo bez granic – innowacje, wiedza, praktyka” był podyktowany zmieniającymi się potrzebami edukacyjnymi studentów. – Okres pandemii wprowadził nowe formy kształcenia z użyciem narzędzi multimedialnych. Umożliwiło to realizowanie części projektów on-line, co wpłynęło na poszerzenie możliwości kontaktów z różnymi ośrodkami, które tak jak nasza uczelnia, zmieniły sposób nauczania. Tak prowadzona edukacja pokazała jednak, że należy poszukać nowych metod przekazywania wiedzy w kontakcie bezpośrednim ze studentem. Otwartość na nowe działania dotyczyła też możliwości poznania pracy w ramach projektu ERASMUS czy też wymiany doświadczeń z osobami studiującymi na innych uczelniach w UE – mówi dr Mazurkiewicz.

Rozumowanie kliniczne – nie tylko „jak”, ale i „dlaczego”

Czym jest rozumowanie kliniczne i jak przekłada się ono na jakość opieki nad pacjentami położnych i pielęgniarek mówiła w trakcie wykładu inauguracyjnego dr hab. Małgorzata Stefaniak. – Intensywny postęp i rozwój nowoczesnych technologii medycznych nakłada konieczność zmian w obszarze edukacji medycznej – tłumaczyła prelegentka. - Jednym z narzędzi, które ma praktyczne przełożenie na jakość kształcenia oraz przygotowanie studentów do pracy zawodowej jest umiejętność rozumowania klinicznego.
Dr hab. Stefaniak zaprezentowała koncepcję prof. Tracy Levett Jones, zgodnie z którą rozumowanie kliniczne jest procesem ciągłym. Pielęgniarkę/położna w jak najkrótszym czasie ocenia sytuację kliniczną, następnie zaś wdraża interwencję, podejmując właściwe działania uwzględniające cel. Na koniec, oceniając wyniki, dokonuje refleksyjnej ewaluacji zastosowanego postępowania. W rozumowaniu klinicznym kluczowe są: umiejętność obserwacji, analizowanie informacji, tworzenie hipotez i ich weryfikowanie. Dr hab. Małgorzata Stefaniak: – Uwzględnienie w praktyce zawodowej pielęgniarek i położnych elementów składających się na cykl rozumowania klinicznego ułatwia określenie planu pielęgnowania. Pozwala też na jego zindywidualizowanie, co ma istotny wpływ na skuteczność podejmowanych działań. Pielęgniarki i położne posiadające umiejętności rozumowania klinicznego wywierają pozytywny wpływ na wyniki leczenia pacjentów. 

Tematy sesji wykładowych

Na konferencję złożyły się dwie sesje wykładowe. Podczas obu prelegentkami były studentki naszej uczelni - członkinie SKN Etyki oraz SKN Położnych. – Konferencja jest ważna, bo w całości organizowana przez studentów – podkreślał prof. Zbigniew Gaciong, rektor WUM, podczas uroczystego otwarcia. – Jest wyrazem niezwykłej aktywności kół naukowych działających na naszej uczelni – dodał rektor.

Czego można było posłuchać w trakcie pierwszej sesji? Patrycja Latopolska omówiła tutoring; Katarzyna Janisiewicz, Julia Kurk i Luiza Stańczak - egzamin OSCE; Barbara Radosz i Gabriela Dudewicz - mentoring. O tym, jak edukować młode pokolenie - odbiorców opieki położniczej mówiły Gabriela Włodarczyk i Aleksandra Ziółek . Na koniec sesji wystąpiła Justyna Krysiak z prezentacją pt. „Współudział studentów w procesie kształcenia - odpowiedzialność zawodowa”. 

W drugiej sesji wystąpiły: ponownie Barbara Radosz i Gabriela Dudewicz, które mówiły o swoich doświadczeniach z wymiany studenckiej w ramach programu Erasmus. Oksana Stępień i Gabriela Czechowicz zaprezentowały koncepcję Cooperative Online Peer Assisted Learning in Midwifery i jej wykorzystanie do rozwoju kompetencji w zawodzie położnej. Wsparcie psychofizyczne kobiety rodzącej było tematem wykładu Aleksandry Damentko i Saskii van den Bercken. Przegląd piśmiennictwa o symulacjach medycznych w kształceniu położnych zaprezentowały Julia Szatkowska i Magdalena Dębska. Sesje zamknęły Weronika Zgiecz i Klaudia Dobosz z wykładem o porodzie poza murami szpitala. 

Prezentacje powstały pod opieką merytoryczną dr Barbary Mazurkiewicz i Doroty Cholewickiej, opiekunek SKN Etyki oraz dr hab. Grażyny Bączek, opiekunki SKN Położnych. 

Sesja plakatowa

Jednym z punktów programu była sesja plakatowa. W tym roku w całości w formie multimedialnej. Tradycyjnie tematem były różne aspekty opieki położniczej nad kobietą w zdrowiu i chorobie. Sesja miała formułę konkursu, więc każda z autorek zakwalifikowanych plakatów w ciągu pięciu minut omawiała przed jury i publicznością wybrane przez siebie zagadnienie. Pierwsze miejsce zajęły Julia Wcisło i Dominika Piwowarska za plakat "Technologia VR jako metoda łagodzenia bólu porodowego - praca przeglądowa SNK Opieki Położniczej, Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa WNoZ UJ Collegium Medicum". Drugą nagrodę otrzymały: Alicja Misztal, Julia Klimanek oraz Agnieszka Wyrębek za pracę "Rozwój samodzielności zawodowej na przykładzie modelu opieki opieki koordynowanej przez położną".  Im również przypadło trzecie miejsce, tym razem za pracę "Wizyta studyjna w Queen Alexsandra Hospital Porsmouth".

O konferencji

Sympozjum jest cyklicznie, to już jego dziesiąta edycja. Organizowane jest z okazji Dnia Położnej, celebrowanego w Polsce 8 maja. To dzień urodzin Stanisławy Leszczyńskiej, położnej, więźniarki obozu koncentracyjnego Auschwitz, która mimo zakazu niemieckich strażników przyjęła w nim 3 tys.  porodów.
Otwarcia 10-tej edycji dokonała dr hab. Justyna Teliga Czajkowska, prodziekan kierunku Położnictwo Wydziału Nauk o Zdrowiu, członkini komitetu naukowego konferencji. Głos zabrał także dziekan WNoZ, prof. Mariusz Gujski oraz dr Grażyna Bączek, kierownik Zakładu Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej.

 
W wydarzeniu, prócz osób wymienionych, udział wzięli: dr hab. Łukasz Czyżewski, prodziekan ds. pielęgniarstwa Wydziału Nauk o Zdrowiu, Ewa Piotrkowska, dyrektor Szpitala Klinicznego im. ks. Anny Mazowieckiej, Marzenę Sienicką - zastępca dyrektora ds. Pielęgniarstwa Szpitala Klinicznego im. ks. Anny Mazowieckiej,  Julita Misiak z Uniwersyteckiego Centrum Zdrowia Kobiety i Noworodka WUM, prof. Piotr Węgrzyn, kierownik Katedry i Kliniki Położnictwa, Perinatologii i Ginekologii UCK WUM, pracownicy Zakładu Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej WUM oraz położne z warszawskich szpitali.