O rozwoju zawodów medycznych. Dyskusja z przedstawicielami Ministerstwa Zdrowia

Z inicjatywy resortu zdrowia, studentki i studenci pielęgniarstwa naszej uczelni mieli okazję porozmawiać z Piotrem Bromberem, podsekretarzem stanu resortu zdrowia oraz Edytą Gadomską, zastępczynią dyrektora Departamentu Rozwoju Kadr Medycznych MZ. Tematem dyskusji były kompetencje kadr pielęgniarskich w świetle nowych regulacji prawnych i organizacyjnych.

To pierwsze z cyklu spotkań z ekspertami medycyny i nauk o zdrowiu, decydentami i liderami ochrony zdrowia w Polsce, skierowane do studentów Wydziału Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Odbyło się 18 kwietnia na Kampusie Ciołka i zgromadziło setkę studentek i studentów pielęgniarstwa, zarówno studiów I jak i II stopnia. Organizatorem był Zakład Podstaw Pielęgniarstwa WUM. - Intencją tego spotkania jest szczera rozmowa o problemach i troskach, abyśmy mogli kształtować w Polsce odpowiedni porządek prawny – mówił prof. Mariusz Gujski, dziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu.

Zmiany na rzecz wzmacniania kompetencji 

Wiceminister rozpoczął spotkanie od zaprezentowania działań resortu zdrowia na rzecz wzmacniania kompetencji i umiejętności osób kształcących się na kierunkach medycznych, a także wykonujących zawód pielęgniarki/pielęgniarza. Omówił też komponenty wpływające na podnoszenie atrakcyjności tego zawodu, m.in. wysokość wynagrodzeń i poprawę warunków pracy. Piotr Bromber: - W całym podejściu do kształcenia zawodów medycznych staramy się równoważyć wiedzę z kompetencjami i umiejętnościami. Jak podkreślał wiceminister, nabywanie nowych kompetencji i umiejętności, np. wystawiania recept, ordynowanie leków czy wykonywania szczepień, jest odpowiedzią na dynamiczne otoczenie zawodowe, oczekiwania pacjentów oraz radzenie sobie z odpowiedzialnością, jaka spoczywa na przedstawicielach profesji medycznych.

Dyskusja

Studenci zadawali wiele pytań. Między innymi o zmiany w kształceniu podyplomowym i specjalizacjach. Wiceminister mówił o procedowaniu ustawy o CMKP, w której znajdują się zapisy łączące centra kształcenia podyplomowego dla pielęgniarek i położnych z centrami kształcenia dla lekarzy. – Moim zdaniem otwieranie się jest lepsze niż hermetyczność, lokowanie się w ograniczonej przestrzeni – mówił wiceminister i podkreślał, jak duże znaczenie ma otwarcie na siebie zawodów medycznych, możliwości prowadzenia wspólnych projektów naukowych oraz interdyscyplinarnej pracy zespołowej. A co ze specjalizacjami? Obecnie odbywa się ewaluacja dotychczasowych specjalizacji, a następnie środowisko otrzyma ujednolicone zasady w tym zakresie, również dotyczące czasu ich realizacji. Rozmawiano też o współpracy między starszym pokoleniem a młodszym, a wiceminister pytał studentów o zawodowe plany na przyszłość. Uczestnicy podkreślali, że myślą przede wszystkim o pracy w szpitalach, zaś najbardziej atrakcyjne dla nich są oddziały zabiegowe, np. chirurgia.
 
- Mam nadzieję, że już czujecie satysfakcję z tego, że wybraliście taki a nie inny kierunek. Rzeczy, którymi zechcieliście się dziś podzielić są bardzo ważne. Życzę wam powodzenia – podsumował wiceminister.
 
Dr hab. Edyta Krzych-Fałta, kierownik Zakładu Podstaw Pielęgniarstwa WUM: - Tego typu spotkania są ważne, bo dają studentom możliwość dyskusji z osobami, które pełnią funkcje decyzyjne w tworzeniu przepisów i ustaw o zawodach medycznych. Głos naszych studentów jest szczególnie istotny, bo jako społeczność akademicka budujemy jakość i prestiż zawodu w i poza murami uczelni. 

Wydarzenie poprowadził Gilbert Kolbe – absolwent kierunku pielęgniarstwo WNoZ-u. 

 

Relacja na stronie Wydziału Nauk o Zdrowiu WUM