„Warszawskie Dni Nauki” po raz pierwszy na WUM

Zorganizowali je studenci Wydziału Nauk o Zdrowiu WUM z myślą o młodych naukowcach, którzy prowadzą ciekawe prace badawcze w dyscyplinie nauk o zdrowiu. Program wydarzenia prawie w całości poświęcono ich wystąpieniom. Prawie, bo znalazło się też miejsce na interesującą debatę z udziałem studentów WNoZ WUM o tym, jak chcieliby być uczeni. Ich dyskusja pokazała, że bez względu na to, jaki kierunek reprezentują - mają jasne oczekiwania i więcej ich łączy niż dzieli.

Cel „Warszawskich Dni Nauki”

Międzynarodowa Konferencja Studentów i Doktorantów „Warszawskie Dni Nauki” odbyła się 25 i 26 maja. Organizatorem był SKN StatMed działający przy ZPP WNoZ WUM przy pomocy SKN Zacznij od Podstaw i ZPP WNoZ WUM.

Skąd pomysł na organizację wydarzenia? Tłumaczy dr Lucyna Kwiećkowska, przewodnicząca sztabu organizacyjno-naukowego WDN:

– Młodzi Naukowcy to nasza przyszłość, a celem tego wydarzenia jest zrzeszać osoby, które rozwijają się w obszarach badań naukowych. Mam nadzieję, że Warszawskie Dni Nauki na stałe zagoszczą w kalendarzu konferencji naszej uczelni.

– Organizując to wydarzenie przyświecała nam jasna myśl: stworzyć miejsce, gdzie młodzi naukowcy z zakresu nauk o zdrowiu będą mogli zaprezentować wyniki swoich badań, ale także wypowiedzieć się na tematy, które są dla nich interesujące. Z radością mogę powiedzieć, że to się udało – dodaje Gabriel Pesta, wiceprzewodniczący sztabu organizacyjno-naukowego WDN.

Patronat nad wydarzeniem objęli: Rektor WUM oraz Dziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu.

Aktywni młodzi naukowcy

W trakcie dwóch dni kongresu młodzi badawcze prezentowali wyniki swoich prac w pięciu sesjach tematycznych. Sesje objęły: dietetykę, pielęgniarstwo, ratownictwo medyczne, zdrowie publiczne wraz z położnictwem oraz prezentacje doktorantów. W sumie wysłuchaliśmy 39 wystąpień, co sprawiło, że program wydarzenia był multidyscyplinarny.

Zwrócił na to uwagę prof. Zbigniew Gaciong, rektor WUM, który w trakcie oficjalnego otwarcia chwalił zarówno organizatorów, jak i prelegentów.

– Jestem dumny, że to nasi studenci przygotowali dwudniową konferencję – mówił rektor – Spotkanie jest znakomitą wizytówką dla wydziału, aktywnych studentów oraz ich opiekunów, którzy na prezentują „na zewnątrz” rzeczy interesujące i wartościowe.

Wyrazy uznania padły również ze strony prof. Marka Kucha, prorektora ds. studenckich i kształcenia, który docenił zaangażowanie studentów.

– Przez studia można przejść w dwojaki sposób. Można przejść niezauważonym, albo - i to jest ta prawdziwa droga: chcieć uczestniczyć, chcieć być aktywnym – podkreślał prorektor.

Z gratulacjami dla organizatorów zwrócili się również: dr n. med., prof., doktor honoris causa Ukrainy Roman Yatsyshyn, rektor Ivano-Frankivsk National Medical University, Barbara Gad-Karpierz, dyrektor medyczny ds. szpitalnictwa Grupy LUX MED, Aleksandra Hyży, przedstawicielka Samorządu Doktorantów WUM oraz Julia Krzemińska, przewodnicząca Samorządu Studentów WNoZ WUM.

Nagrody i wyróżnienia dla najlepszych prezentacji

Każda sesja zakończyła się wręczeniem nagrody głównej za najlepsze wystąpienie oraz wyróżnień.

  • W sesji dietetyka nagrodę otrzymała Małgorzata Kuczyńska za prezentację „Wpływ metod ekstrakcji na aktywność antyoksydacyjną ekstraktów wybranych potraw”. Wyróżnienie trafiło do Julii Redlickiej za prezentację „Dietozależne czynniki przyczyniające się do rozwoju niepłodności męskiej - wpływ diety na jakość nasienia”;
  • W sesji pielęgniarstwo nagrodę otrzymała Karolina Królik za prezentację „Jakość życia i funkcjonowanie w chorobie młodej pacjentki z podejrzeniem panniculitis”. Wyróżnienie otrzymał Gabriel Pesta za prezentację „Postrzeganie śmierci przez studentów pielęgniarstwa”;
  • W sesji ratownictwo medyczne nagrodę otrzymała Kornelia Sokołowska za prezentację „Rola wybranych czynników psychospołecznych a zdolność do pracy ratowników medycznych”, a wyróżnienie Olga Kunecka za prezentację „Porażenie Todda - czy pacjent neurologiczny w ZRM oznacza zawsze udar mózgu?”;
  • W sesji zdrowie publiczne i położnictwo nagrodę otrzymała Alicja Sikorska za prezentację „Jak infekcja COVID-19, stosowana dieta lub przyjmowane leki oddziałują na ludzki mikrobiom jelitowy?”. Wyróżnienie otrzymała Iryna Stanislavska za prezentację „Związek między zakażeniem helicobacter pylori a wymiotami u kobiet w ciąży o różnym nasileniu”;
  • W sesji doktoranckiej nagrodę otrzymała Monika Walec za prezentację „Profil kobiet ciężarnych korzystających z aplikacji mobilnych monitorujących przebieg ciąży oraz wpływ ich wykorzystania na poczucie bezpieczeństwa, satysfakcji z życia i wsparcia społecznego”. Były także dwa wyróżnienia: jedno otrzymała Adriana Szulińska za prezentację „Spożycie białka z dietą a zawartość tkanki tłuszczowej wśród kobiet leczących się z powodu niepłodności”; drugie Alicja Mińko za prezentację „Znaczenie wybranych miokin w prognozowaniu długości rehabilitacji pacjentów po infekcji COVID-19”.

Streszczenia wszystkich wystąpień dostępne w Książce Abstraktów.

Jak studenci chcą być uczeni? Debata

Na to pytanie szukają odpowiedzi nie tylko sami studenci, ale także dydaktycy i władze uczelni. Rektor prof. Zbigniew Gaciong podkreślał, że cieszy go możliwość wysłuchania głosu studentów. Wyraził też nadzieję, że być może dyskusja podpowie, jak osiągnąć jakość i skuteczność w nauczaniu.

– Jakość kształcenia jest istotnym elementem, na który powinniśmy zwracać uwagę, a sygnały dochodzące od studentów są najlepszą metodą weryfikacji tej jakości – mówił rektor.

W debacie wzięli udział: Natalia Sapińska, studentka dietetyki, Karolina Zych, studentka położnictwa, Julia Krzemińska, absolwentka położnictwa i studentka zdrowia publicznego, Agata Piotrkowska, studentka zdrowia publicznego, Maciej Ciastoń, student ratownictwa medycznego, Mateusz Borecki, student pielęgniarstwa i absolwent ratownictwa medycznego.

Dyskusję moderowały: Emilia Ciastoń i Aleksandra Chlebowska, studentki pielęgniarstwa.

O czym dyskutowali studenci?

Tematy były bardzo różne: od praktyk studenckich, poprzez rozważania na temat zajęć stacjonarnych i online, pisanie prac dyplomowych, ankiety studenckie, kontynuację studiów na poziomie magisterskim, kończąc na tym, jaki powinien być idealny wykładowca.

Natalia Sapińska, zapytana o wakacyjne praktyki studenckie na dietetyce podkreślała, że dużym wyzwaniem dla studentów jest organizowanie ich we własnym zakresie. Podkreślała też, że bardzo absorbujące praktyki szpitalne na 3 roku studiów trudno pogodzić z pozostałymi zajęciami, pisaniem pracy licencjackiej i pracą.

– Część z tych praktyk można by przełożyć na drugi rok i połączyć z dietetyką kliniczną i zajęciami na oddziałach – sugerowała Natalia, dodając: – Wiedza, teoria z 2 roku studiów ucieka, bo praktyka jest dopiero na 3 roku.

Rozmawiając o zajęciach stacjonarnych/online studenci zgodzili się, że wszystko zależne jest od kierunku. I że choć zajęcia online oznaczają dużą wygodę, to jednak bardzo ważny jest bezpośredni kontakt z prowadzącym. Ale zajęcia stacjonarne dają coś jeszcze.

– Studia to nie tylko chodzenie na zajęcia i słuchanie, ale też atmosfera akademicka, to że przebywamy tu na uczelni, spotykamy się, wpływa na nasze kształcenie i na to, że w ogóle się nam chce – mówiła Agata Piotrkowska, chwaląc przy okazji rozwiązanie ze zdrowia publicznego, na którym większość wykładów jest prowadzona online w czasie rzeczywistym, a seminaria i ćwiczenia - stacjonarnie.

Dyskutując o pracach dyplomowych, studenci wyrażali m.in. potrzebę zwiększenia liczby seminariów przygotowujących ich do pisania pracy. Przyznawali, że zaczynając są jak dzieci we mgle, mają wiele pytań i wątpliwości, a sam proces jest dla nich trudny.

Ważnym głosem w dyskusji była sprawa ankiet studenckich. Studenci postulowali poprawę funkcjonalności tego narzędzia, co sprawi, że ich koleżanki i koledzy chętniej będą z niego korzystać. Przy tej okazji rozmawiano również o zachowaniach nieakademickich. Julia Krzemińska apelowała do studentów o solidarność.

– Jeśli zachowania są nadużyciem, to wszystko trzeba zgłaszać i cały rocznik powinien być pod tym podpisany. Bo inaczej taka zmiana nigdy nie wejdzie – podkreślała Julia, dodając: – Jeśli pozwolimy sobie na pewne nadużycia, to one się będą pojawiać każdego kolejnego roku.

Agata Piotrkowska przypomniała również o wsparciu ze strony organów studenckich: samorządu wydziałowego i samorządu głównego.

– To świetne narzędzie, o którym nie można zapominać i czasem nie warto iść samemu przez tę całą sytuację.

Przedostatnim tematem była kwestia wyboru uczelni do kontynuacji studiów na poziomie II stopnia (magisterskim). Tutaj studenci podkreślali, że kluczowa jest kwestia dobrze ułożonego planu - zajęcia powinny się kumulować, aby ułatwić studentom pracę w zawodzie. W grę wchodzą też cena oraz forma zajęć - studenci wolą online, zwłaszcza, że studia II stopnia traktują jako studia poszerzające wiedzę, a nie studia praktyczne.

Karolina Zych, studentka położnictwa zwróciła również uwagę na aspekt społeczny: miejsce zamieszkania, rodzinę, plany na przyszłość:

– Dziewczyny zaręczają się, wracają do miast rodzinnych i chcą swoją karierę poprowadzić inaczej.

Ostatni punkt dyskusji - charakterystyka idealnego wykładowcy. Na co wskazywali studenci? Powinien być otwarty na młodych ludzi, elastyczny i prostudencki. Taki, od którego chce się czerpać wiedzę, który zaraża motywacją i pasją.

– Idealni wykładowcy mówią o swoich błędach, a my więcej zapamiętujemy na takiej postawie – podkreślał Maciej Ciastoń.

– Idealny wykładowca ma być ludzki – wyliczał Mateusz Borecki – Musi pamiętać, że on też się uczył, też zaczynał. Nie traktuje studenta jak „zło konieczne”, ale wspiera go, rozumie, że ma swoje problemy i swoje doświadczenia.

Głos rektora w debacie

Dyskusji studenckiej przez cały czas przysłuchiwał się rektor prof. Zbigniew Gaciong. Po jej zakończeniu odniósł się do wielu kwestii poruszanych przez studentów. Przyznał przede wszystkim, że należy wzmocnić na uczelni mechanizmy służące ocenie kształcenia.

– Bez wątpienia, to co jest poważnym problemem: brak informacji zwrotnej od studentów i brak sprawczości opinii studentów. To rzecz, która musi być poprawiona w następnych latach.

 

W trakcie konferencji zorganizowano także warsztaty z: komunikacji dla medyków, które poprowadziła Magdalena Nowak ze Studium Komunikacji Medycznej; z wykonywania iniekcji przy użyciu aparatu USG, które poprowadził Aleksander Korzeniowski z Polskiego Towarzystwa Pielęgniarstwa Infuzyjnego; a także warsztat na temat zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej, które poprowadziła dr Lucyna Kwiećkowska Zakład Podstaw Pielęgniarstwa WUM; właściciel COEUS Research & Education.