Tegoroczny festiwal odbywał się pod hasłem „Nauka to podróż w przyszłość”. Program podzielony został na trzy części: lekcje, spotkania oraz wystawy. Niektóre z dwóch pierwszych odbywały się w formie on-line
Nasi eksperci i studenci zabrali uczestników festiwalu do fascynującego świata biologii i medycyny.
Wykłady i warsztaty
Dr Barbara Mazurkiewicz z Zakładu Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej wraz z członkami Studenckiego Koła Etyki (przy zakładzie Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej) przygotowała warsztat pt. Bądź dziadkiem/babcią nie dziadersem! Witamy na świecie wnuki. Opowiadała o tym, jak zmieniła się opieka okołoporodowa w porównaniu z tą sprzed kilkudziesięciu lat i jakie są najnowsze zalecenia dotyczące pielęgnacji noworodka. Nie zabrakło też lekcji komunikacji, czyli podpowiedzi jak rozmawiać z młodymi rodzicami, żeby chcieli słuchać.
Bardzo dużym zainteresowaniem cieszył się warsztat na temat Banków Mleka Kobiecego i znaczenia karmienia piersią. Przygotowała go Agnieszka Bzikowska-Jura z Zakładu Biologii Medycznej. Uczestnicy zajęć mogli zobaczyć, jak wygląda obieg mleka w banku mleka. A także poznać najnowsze odkrycia dotyczące karmienia, np. że skład mleka matki może się zmieniać w zależności od indywidualnych potrzeb dziecka.
Ciekawe zajęcia przygotowała również dr hab. Grażyna Bączek z Zakładu Dydaktyki Ginekologiczno-Położniczej. W zorganizowaniu warsztatu uczestniczyli również członkowie Studenckiego Naukowego Koła Położnych. Zajęcia miały charakter interaktywny z wykorzystaniem modeli, fantomów, zdjęć, prezentacji multimedialnej. Temat: Od poczęcia do narodzin – pomoc człowiekowi w przyjściu na świat.
Natomiast w ramach spotkań weekendowych można było spotkać się z dr. hab. Anną Henriques de Sepulvedą z Zakładu Biofizyki, Fizjologii i Patofizjologii. Nasza ekspertka mówiła o barierze krew-mózg i jej znaczeniu dla układu nerwowego oraz odpornościowego. Pokazała też wyniki badań własnych nad neuroprotekcyjnym wpływem wybranych suplementów diety.
Lekcje dla młodzieży
Dr hab. Grażyna Bączek poprowadziła zajęcia z biologii dla szkoły średniej. Temat: Rozwój i narodziny człowieka, niezwykły proces zaprojektowany przez naturę. Nasza ekspertka mówiła o tym, jak przebiega proces zapłodnienia, o rozwoju wewnątrzmacicznym i narodzinach człowieka. Nie tylko z punktu widzenia biologii i fizjologii, ale także w aspekcie psychologicznym i socjologicznym
Lekcję biologii dla szkoły średniej przygotowały również dr Sylwia Jarzynka wraz z dr Anną Minkiewicz-Zochniak – obie z Zakładu Biologii Medycznej we współpracy ze Studenckim Kołem Naukowym Agar. „Nasi niewidzialni wrogowie i przyjaciele” – pod tym hasłem odbyły się zajęcia, których uczestnicy mogli obserwować pod mikroskopem bakterie i grzyby zasiedlające organizm człowieka i środowisko.
Z uczniami 7-8 klas szkoły podstawowej spotkała się dr Lucyna Kwiećkowska z Zakładu Podstaw Pielęgniarstwa. Temat: Jak możemy uratować komuś życie? Była mowa o pierwszej pomocy, oddawaniu krwi, czy wyrażeniu zgody na pobranie po śmierci tkanek i narządów do przeszczepienia.
Czy cukrzycy można nabawić się od jedzenia cukierków – to lekcja przeznaczona również dla najstarszych klas podstawówki. Prowadziła ją dr Iwona Kiersnowska z Zakładu Podstaw Pielęgniarstwa we współpracy ze Studenckim Kołem Naukowym StatMed. Uczniowie dowiedzieli się, jak regulowany jest poziom cukru w organizmie i co się dzieje gdy jest on zbyt wysoki. Mogli sobie też zmierzyć poziom glukozy.
27 Festiwal Nauki w Warszawie trwał od 15 do 29 września. Odbyło się ponad 350 spotkań z ekspertami specjalizującymi się w różnych dziedzinach nauki. W wydarzeniu uczestniczyli naukowcy z Wydziału Nauk o Zdrowiu WUM. Koordynatorem festiwalu na WNoZ była dr hab. Małgorzata Witkowska-Zimny.