Zakończyła się VIII Konferencja Naukowo-Szkoleniowa Stomatologii Dziecięcej

Wydarzenie poświęcone współczesnej stomatologii dziecięcej miało praktyczny i teoretyczny charakter – oprócz części wykładowej i sesji plakatowej odbyły się również warsztaty, w tym warsztat z komunikacji z małym pacjentem. Organizatorami wydarzenia były Zakład Stomatologii Dziecięcej WUM oraz Polskie Towarzystwo Stomatologii Dziecięcej we współpracy z Okręgową Izbą Lekarską w Warszawie i Komisją ds. Lekarzy Dentystów ORL w Warszawie. Honorowy patronat nad konferencją objął rektor WUM.

Konferencję otworzyła prof. Dorota Olczak-Kowalczyk, dziekan Wydziału Lekarsko-Stomatologicznego WUM, kierownik Zakładu Stomatologii Dziecięcej WUM oraz prezeska Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej. Dziekan zwróciła uwagę na wysoki poziom naukowy wydarzenia oraz znamienite grono wykładowców. O roli stomatologów dziecięcych oraz o wadze konferencji mówili też zaproszeni goście.
Prof. Zbigniew Gaciong, rektor WUM: – Dziś wiemy, że choroby szeregu narządów mają ścisły związek z tym, co się dzieje w jamie ustnej. A jeśli problemy się zaczynają, to zaczynają się w wieku dziecięcym. Stąd tak ogromne znaczenie stomatologii dziecięcej i spotkań jak te.
– Mamy sporo do nadrobienia, jeśli chodzi o stomatologię – podkreślał Michał Dzięgielewski, dyrektor departamentu lecznictwa ministerstwa zdrowia – Musimy postawić na edukację i profilaktykę. Spróbujmy stworzyć system tak, aby ustawić was tam, gdzie powinniście być - żebyście w swoim zakresie byli lekarzami pierwszego kontaktu. I, jak dodał dyrektor Dzięgielewski, zmiana musi zacząć się od najmłodszych, także przy szkołach i przy przedszkolach.

Próchnica wczesnego dzieciństwa

– Wykład jest pomysłem młodych lekarzy, którzy przypomnieli mi, że pewne rzeczy należy powtarzać i w końcu rozwiać wątpliwości, co powinniśmy robić, jeżeli chodzi o próchnicę wczesnego dzieciństwa, a czego nie – mówiła prof. Dorota Olczak-Kowalczyk rozpoczynając wykład inauguracyjny konferencji.

Polska jest w czołówce krajów, w których częstość i intensywność występowania próchnicy wczesnego dzieciństwa są duże i doprowadzają do wielu powikłań. Próchnica wczesnego dzieciństwa to każda zmiana próchnicowa występująca u dziecka poniżej 3. roku życia. Jak podkreślała prelegentka, tkanki w tej grupie wiekowej są niedojrzałe, podatne na zachorowanie i szybki przebieg choroby próchnicowej, zaś sposoby postępowania w gabinecie stomatologa ograniczone i wymagające dużego nakładu pracy. I nie chodzi tylko o kwestie medyczne np. wielkość ubytku, ale przede wszystkim o możliwość współpracy z pacjentem i z opiekunami. Prof. Olczak-Kowalczyk: – Wymagania ze strony rodziców w stosunku do stomatologów rosną i to nie tylko w odniesieniu do zdrowia dziecka, ale też do estetyki - do tego, żeby zęby były ładne. Co jak wiemy, w przypadku ciężkiej postaci próchnicy wczesnego dzieciństwa jest praktycznie niemożliwe do osiągnięcia. I musimy to jasno powiedzieć.

Najważniejsze zdaniem prof. Olczak-Kowalczyk, to podkreślanie rodzicom, że wyrżnięty ząb przez 2-4 lata jest niedojrzały, więc bardzo szybko zapada na chorobę i sama choroba ma szybki przebieg. Dlatego tak istotna jest właściwa profilaktyka. Zgodnie ze wszystkimi dostępnymi badaniami najskuteczniejszymi metodami w zapobieganiu są: ograniczenie cukru w diecie, odpowiednia higiena jamy ustnej i stosowanie fluoru. – Wszystko inne jest metodami wspomagającymi, nie ma nic zastępczego – mówiła prof. Olczak-Kowalczyk. 

Jak rozmawiać z pacjentem dzieckiem i jego opiekunem w gabinecie stomatologicznym

Praca lekarza to codzienne rozmowy z pacjentami i ich opiekunami. Dziecko jest pacjentem szczególnie wymagającym, zaś lekarz się nim zajmuje poza umiejętnościami powinien być również wyposażony w odpowiednie kompetencje, które pozwolą na osiągnięcie oczekiwanego efektu leczenia, a także przysporzą wszystkim stronom jak najmniej niepotrzebnego stresu. Dlatego w trakcie wydarzenia odbył się warsztat na temat skutecznej komunikacji w gabinecie stomatologicznym. Warsztat miał charakter symulacji z udziałem symulowanych pacjentów oraz ich opiekunów. – Podczas warsztatów ćwiczyliśmy umiejętność rozmowy, koncentrując się na sytuacjach trudnych, związanych m.in. z silnymi emocjami po stronie dziecka lub opiekuna lub oczekiwaniami, których nie można spełnić. Nasi nastoletni symulowani pacjenci oraz ich opiekunowie spisali się na medal, a uczestnicy warsztatów wykazali się dużym zaangażowaniem – mówi dr Antonina Doroszewska ze Studium Komunikacji Medycznej WUM, współprowadząca warsztat. Osoby uczestniczące w warsztatach miały bardzo dużo pytań, na które starały się odpowiadzieć dr Doroszewska oraz druga współprowadząca – prof. Dorota Olczak-Kowalczyk.

Pozostałe wystąpienia

Z prelekcjami w trakcie konferencji wystąpiło wielu specjalistów, m.in. z WUM. Reprezentantami naszej uczelni byli: dr hab. Ewa Czochrowska, która mówiła o roli ortodonty w leczeniu pacjentów w wieku rozwojowym z urazami zębów oraz prof. Paweł Plakwicz, który wygłosił wykład pt. „Zastosowanie autotransplantacji w leczeniu dzieci po urazach zębów”. W programie znalazły się również prelekcje ekspertów z Arctic University of Norway, University of Amsterdam, Uniwersytetu Medycznego w Łodzi oraz Instytutu „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”. Odbyły się również warsztaty z estetycznej odbudowy kompozytowej w odcinku przednim oraz wykorzystania systemu alignerowanego „SureSmile” w leczeniu dzieci i dorosłych.