Wydarzenie zorganizowała Fundacja Instytut Studiów Wschodnich, zaś patronat honorowy objął minister zdrowia Adam Niedzielski. Forum jest rozszerzeniem dyskusji podejmowanych podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu w zakresie ochrony zdrowia. Eksperci rozmawiali zatem o wsparciu, jakie można udzielić do odbudowania systemu ochrony zdrowia Ukrainy, kształtowaniu wspólnej polityki zakupowej w Europie, a także zarządzaniu i finansowaniu ochrony zdrowia, innowacyjności leczenia oraz digitalizacji sektora.
Edukacja medyczna
Jak będzie wyglądało zapotrzebowanie na pracowników ochrony zdrowia w najbliższych latach? Czy system kształcenia nadąża za zmianami pokoleń, które cechują się odmiennymi oczekiwaniami względem rozwoju zawodowego oraz warunków pracy? To niektóre z pytań, na które wspólnie szukano odpowiedzi w sesji dotyczącej edukacji medycznej i wyzwań przed nią stojących. W debacie wzięli udział m.in. Piotr Bromber, podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia, Zbigniew Gaciong, rektor WUM oraz Janusz Świeczkowski-Feiz. Prelegenci skupili się na konieczności otwarcia dialogu ze studentami, a także podjęcia działań skłaniających ich do pozostania w kraju po studiach. W ich ocenie przyjęcie tego podejścia ma kluczowe znaczenie dla utrzymania wysokiego poziomu opieki zdrowotnej i zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na specjalistów w sektorze. Janusz Świeczkowski-Feiz mówił zaś o poszukiwaniach młodych medyków miejsc, które dają najlepszą możliwość rozwoju. Przeszkodą są również spotykane jeszcze praktyki uczenia się po zakończeniu studiów w ramach wolontariatu. Rektor prof. Zbigniew Gaciong zaproponował także stworzenie w polskim systemie edukacji kategorii „szpitala uczącego”, wzorującej się na modelu amerykańskim „teaching hospital”. Poprzez ściślejsze powiązanie praktyki klinicznej ze środowiskiem akademickim, szpitale uczące mogą promować ciągłą edukację i innowacje. A także przyspieszyć transfer wiedzy z obszaru badań naukowych do działalności klinicznej. Taka struktura umożliwiłaby też lepsze przygotowanie studentów medycyny do realiów pracy. I w końcu poprawiłaby jakość opieki zdrowotnej dzięki regularnemu monitorowaniu najnowszych standardów medycyny opartej na dowodach.
Wyzwania dla zarządzania ochroną zdrowia
Podsekretarz stanu Piotr Bromber, Artur Białoszewski, kierownik programu SGH-WUM MBA w ochronie zdrowia oraz reprezentanci SGH w Warszawie, Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego i Wrocławskiego Centrum Innowacji dyskutowali o przyjęciu efektywnych modeli zarządzania w ochronie zdrowia. Są one kluczowe dla poprawy efektywności systemu i dla osiągnięcia lepszych wyników w opiece zdrowotnej. Artur Białoszewski zaproponował wprowadzenie do systemu funkcji konsultanta krajowego ds. zarządzania w ochronie zdrowia, zaś w kolejnym etapie - powołanie zespołu eksperckiego przy Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego, którego zadaniem byłoby opracowanie standardów kształcenia menedżerów w ochronie zdrowia. Takie standardy umożliwiłyby lepszą kontrolę jakości kształcenia, a co za tym idzie - odpowiednią wiedzę i umiejętności wszystkim krajowym menedżerom. W efekcie, wspólnie z działalnością konsultanta krajowego ds. zarządzania w ochronie zdrowia, mogłyby przyczynić się do podniesienia ogólnej jakości usług w ochronie zdrowia poprzez lepsze zarządzanie zasobami i efektywniejsze planowanie usług zdrowotnych.
Głos studentów
W trakcie forum odbył się również panel „Kształcenie w zawodach medycznych - dokąd zmierzamy? Rekomendacje KRAUM”. Głos studentów zaprezentowała przewodnicząca Samorządu Studentów WUM - Agata Andrzejczyk. Pełni ona również funkcję przewodniczącej Komisji Wyższego Szkolnictwa Medycznego przy Parlamencie Studentów Rzeczpospolitej Polskiej i jako przewodnicząca KWSM była członkinią zespołu przygotowującego rekomendacje. W dyskusji uczestniczyli też m.in.: prof. Marcin Gruchała, przewodniczący KRAUM oraz Piotr Bromber.
O czym rozmawiano? O bardzo ważnej roli, jaką studenci pełnią w procesie tworzenia innowacyjnych metod edukacji oraz ich ewaluacji. O nowych możliwościach rozwoju studentów: posady asystenta lekarza oraz programu „Młody Dydaktyk”. Poruszono też temat otwierania kierunków lekarskich na kolejnych uczelniach. Studenci wyrazili obawę o infrastrukturę, dostęp do nauczycieli akademickich oraz oferowane metody wsparcia w procesie uczenia się. Podkreślali, że konieczny jest udział przedstawicieli studentów w gremiach projakościowych i ewaluacyjnych, zarówno na nowo otwieranych oraz już kształcących uczelniach.
Nominacja i prestiżowe wyróżnienie
Podczas I Forum Ochrony Zdrowia prof. Ryszard Gellert, dyrektor Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego ogłosił powołanie Rady Kształcenia Młodych Kadr Medycznych. Jej przewodniczącym został nasz student Janusz Świeczkowski-Feiz. Janusz otrzymał również prestiżowe wyróżnienie „Młody Lider”. Więcej pod linkiem